راهکارهایی بی نظیر برای کاهش وزن در کودکان

کاهش وزن کودکان

کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل به کودکان کمک می کند تا احساس سلامتی بیشتر داشته و سطح اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. بنابراین اگر فرزند شما دارای اضافه وزن است ، بهتر است از همین حالا به فکر کاهش وزن در او باشید. ممکن است با خود بگویید که کاهش وزن در کودکان خیلی سخت است ، اما در ادامه این مقاله راه کارهای بی نظیری را برای کاهش وزن در کودکان به شما ارائه می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به سادگی اضافه وزن کودک خودتان را برطرف کنید. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۱-به پزشک مراجعه کنید!

قبل از هر گونه تغییر در برنامه غذایی کودکان ، حتما” به یک پزشک تغذیه مراجعه کنید. پزشک تغذیه می تواند به سادگی اضافه وزن فرزند شما را محاسبه کرد و با توجه به آن یک برنامه غذایی مناسب برای کودک تنظیم کند.

۲-از گوشت هایی با چربی کم استفاده کنید!

مصرف گوشت دارای چربی کم

همان طور که می دانید یکی از عوامل تاثیر گذار در چاقی و اضافه وزن ، مصرف گوشت هایی با چربی زیاد است. استیک ، همبرگر و اغلب غذاهایی که با گوشت های قرمز طبخ می شوند ، پیش از حد استاندارد چربی دارند و می توانند باعث چاقی و اضافه وزن درکودکان شوند. به جای مصرف گوشت قرمز ، پیشنهاد می شود از گوشت مرغ و ماهی در غذاها استفاده کنید. همین طور برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن کودکان می توانید از منابع پروتئین گیاهی مانند لوبیا ، استفاده کنید.

به طور متوسط دختران در سن ۹تا۱۸ و پسران در سن ۹تا۱۳ سال باید در روز ۱۴۰ گرم پروتئین و پسران ۱۴تا۱۸ سال ۱۸۰ گرم پروتئین مصرف نمایند.

۳-از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی کودکان استفاده کنید!

از میوه و سبزیجات استفاده کنید

بهتر است بجای میان وعده های سوپر مارکتی ، از میوه و سبزیجات استفاده کنید. استفاده از میوه و سبزیجات به طور کلی علاوه بر افزایش سطح توان و سلامتی بدن ، می تواند باعث کاهش وزن در کودکان شود. به طور مثال می توانید استفاده از کیک و کلوچه برای میان وعده را با آب کرفس و هویج جایگزین نمایید.

به طور متوسط دختران و پسران بین ۹تا۱۸ سال روزانه باید بین ۳۵۰ تا ۴۷۰ میلی لیتر میوه مصرف کنند.

همچنین میزان مصرف سیزیجات در روز برای پسران بین ۹تا۱۳ سال ۵۹۰ میلی لیتر ، دختران بین ۹تا۱۳ سال ۴۷۰ میلی لیتر ، پسران ۱۴تا۱۸ سال ۷۱۰ میلی لیتر و برای دختران بین ۱۴تا۱۸ سال ۵۹۰ میلی لیتر باشد.

۴-استفاده از غلات کامل فراموش نشود!

غلات کامل

استفاده از غلات کامل از جمله: ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل ، آرد ذرت کامل ، برنج قهوه ای و… ، باید در برنامه روزانه فرزند شما قرار بگیرد. غلات کامل به دلیل فیبر هایی که در خود دارند ، موجب می شوند تا کودک دیر تر گرسنه شود. همین طور باید بدانید که ، مواد غذایی از جمله: برنج سفید ، نان سفید و ماکارونی های معمولی از جمله غلات تصفیه شده هستند که فیبر به مراتب کمتری نسبت به غلات کامل دارند.

به طور متوسط دختران بین ۹تا۱۳ سال باید روزانه ۱۴۰ گرم ، پسران بین ۹تا۱۳ سال ۱۷۰ گرم ، دخنران ۱۴تا۱۹سال ۱۷۰ گرم و پسران بین ۱۴تا۱۹ سال روزانه ۲۳۰ گرم غلات مصرف نمایند. توجه داشته باشید که حداقل نیمی از این مقدار باید غلات کامل باشد.

۵-لبنیات کم چرب را جایگزین کنید!

لبنیات کم چرب

همان طور که می دانید لبنیات منابع خوبی برای دریافت کلسیم و پروتئین هستند و اغلب مورد استقبال کودکان قرار می گیرند. توجه داشته باشید که هنگام خرید لبنیات از انواع کم چرب شیر ، ماست و پنیر استفاده کنید. به طور میانگین ، کودکان بین ۹تا۱۸ سال باید روزانه ۷۱۰ میلی لیتر لبنیات مصرف کنند.

۶-نوشیدنی های قندی را از رژیم کودکان حذف کنید!

حذف نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی ، میزان کالری بسیار زیادی دارند و می توانند باعث افزایش وزن در کودکان شوند ، بنابراین حتما” این نوع نوشیدنی ها را از رژیم غذایی آن ها حذف کرده و با آب و یا دم نوش های گیاهی جایگزین کنید.

۷-تنقلات پرکالری را کنترل کنید!

تنقلات

قطعا” می دانید که کودکان تمایل بسیار زیادی به تنقلات پرکالری از جمله: کیک ، کلوچه ، کوکی ها ، آبنبات ، بستنی ، چیپس ، پفک و… دارند. سعی کنید مصرف این نوع مواد سرشار از کالری را توسط کودکان کنترل کرده و در در صورت امکان به صفر برسانید. چرا که علاوه بر چاقی و اضافه وزن ، این نوع مواد غذایی موجب کاهش سطح سلامتی فرزند شما می شوند.

۸-اجازه دهید کودک با دوستانش فعالیت کند!

کوهنوردی

کودکان در روز باید به طور متوسط ۱ ساعت را به فعالیت جسمی بپردازند تا بتوانند با سوزاندن کالری های اضافه به وزن ایده آل برسند. بنابراین به کودکان اجازه ندهید تا زمان زیادی را با کامپیوتر و گوشی همراه خود مشغول شوند و به آنها پیشنهاد دهید که با دوستان خود بیرون رفته و با آنها بازی کنند.

۹-کودک خود را در کلاس ورزشی ثبت نام کنید!

کلاس های ورزشی

از جمله اقداماتی موجب کاهش وزن در کودکان می شود ، انجام فعالیت های ورزشی است. می توانید کودک را در یک کلاس فوتبال ، بسکتبال ، شنا و… ثبت نام کنید و با این کار علاوه بر افزایش سطح سلامتی او ، به کاهش وزن کودک کمک می کنید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ۱۰ مورد از بهترین بازی های ورزشی کودکان

 

۱۰-تمام اعضای خانواده ، با کودک همراه شوید!

اعضای خانواده

چرا همراه با کودک ، شما هم به فکر افزایش سلامتی و کاهش وزن خود نیستید؟ ، در صورتی که شما و دیگر اعضای خانواده نیز می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، حتما” یا کودک همراه شوید ، این همراهی انگیزه او را بسیار بالاتر خواهد برد و همین طور کاهش وزن را برای دیگر اعضای خانواده نیز لذت بخش می کند. در این روش همگی باهم غذای سالم می خورید ، باهم ورزش می کنید و در نتیجه باهم به وزن ایده آل و سلامتی می رسید.

۱۱-به کودکانتان دلداری بدهید!

دلداری

گاهی اوقات ممکن است فرزندتان به علت چاقی خودش را سرزنش کند ، در این هنگام باید با او صحبت کرده و با ارائه مثال هایی ، به او بگویید که می تواند با زمان گذاشتن خیلی ساده وزن خود را کم کرده و بدنی خوش فرم داشته باشد. همین طور سعی کنید این نگرش را در ذهن کودک ایجاد کنید که با تلاش کردن می تواند به تمامی اهدافی که دارد دست پیدا کند.

۱۲-صبحانه را فراموش نکنید!

صبحانه مقوی

صبحانه از جمله وعده های اصلی در روز است که باعث می شود کودک برای کل روز انرژی کافی داشته و دیرتر و کمتر گرسنه شود. بنابراین هرگز این وعده را از برنامه غذایی کودک حذف کنید. در صورت امکان سعی کنید صبحانه شامل غلات کامل ، پروتئین ، میوه و سبزیجات باشد.

۱۳-خواب کافی!

خواب کافی

کودک شما باید به طور متوسط در روز بین ۹تا۱۰ ساعت بخوابد. این کار باعث می شود تا سطح انرژی او در طول روز بالا برود. همین طور داشتن خواب کافی می تواند در کم کردن وزن نیز موثر باشد.

۱۴-به کودک آموزش دهید تا استرس خود را کنترل کند!

کنترل استرس

استرس از جمله عواملی است که می تواند باعث چاقی و بروز اضافه وزن در کودک شود. بنابراین مهم است که به فرزند خود راه های مقابله با استرس را بیاموزید. نوشتن از جمله راه های موثر برای مقابله با استرس است. به کودک خود آموزش دهید که در انتهای روز ، تمامی مواردی که او را آزار داده و باعث استرس در او می شود را روی کاغذ بنویسد.

تنفس عمیق از دیگر راه های غلبه بر استرس است. برای این کار به فرزندتان آموزش دهید ، زمان هایی که استرس دارد با بینی خود نفس عمیق کشیده ، آن را ۴ شماره نگه داشته و سپس با دهان خود بازدم کند. به او بیاموزید که هر بار باید این کار با چند دقیقه انجام دهد.

در این مقاله راهکار هایی بی نظیر به شما ارئه دادیم که با استفاده از آن ها می توانید به سادگی وزن کودک خود را کاهش دهید. در صورتی که راجع به هر کدام از روش های کاهش وزن در کودکان سوالی دارید ، در قسمت زیر برای ما کامنت کنید ، تا پاسخ آن را بدهیم.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

دیدگاه‌ها (0)

*
*