۳ روش بی نظیر برای پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که گاهی اوقات در هنگام مشغول بودن به کار ویا آماده شدن برای خواب ، سوال ها ، ایده ها و برنامه هایی به صورت ناخواسته به افکار تان ورود پیدا کند. در این هنگام ممکن است تمرکز خود را از دست داده و بهره وریتان به شدت کاهش یابد. اما به هیچ عنوان لازم نیست نگران این موضوع باشید ، چرا که در این مقاله قصد داریم راهکارهایی بی نظیر را برای شما بیان کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به سادگی افکار مزاحم را از ذهن خود پاکسازی کنید.

الف)خودتان را از افکار منفی رهایی دهید

۱-افکار خودتان را بنویسید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

اگر در ذهن خود افکاری درهم ریخته وجود دارد ، یک قلم و کاغذ برداشته و شروع به نوشتن آن ها کنید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که باید چه چیزی بنویسیم؟ ، نکته همین جاست ، باید اجازه دهید تا افکار و احساساتتان به صورت کامل بر روی کاغذ بیایند ، هر ایده ، سوال ویا برنامه ای که به ذهن شما خطور کرده است را بنویسید. اجازه دهید ، قلم آزادانه بر روی کاغذ حرکت کند.

حال پس از نوشتن این افکار باید با آن ها چه بکنیم؟ ، پس نوشتن افکار مزاحم دو حالت وجود دارد: ۱-افکار سازنده هستند ویا ۲-افکار غیر سازنده اند. در مورد افکار سازنده می توانید آن ها را نگه داشته و در آخر وقت همان روز در باره آن ها فکر کنید. برعکس در مورد افکار غیر سازنده باید ورق را پاره کرده و آن را دور بریزید. شاید باورتان نشود که این روش تا چه حد می تواند بر روی پاکسازی ذهن از افکار مزاحم تاثیر گذار باشد.

۲-افکار خود را به صورت نقاشی بکشید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

یکی دیگر از روش های بی نظیر برای رهایی از افکار مزاحم  ،نقاشی کردن آن ها است. لازم نیست حتما” یک نقاش چیره دست باشید ، فقط کافی است یک قلم و کاغذ بردارید و مشغول نقاشی کردن بشوید.

۳-با شخص دیگری صحبت کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

گاهی اوقات ممکن است برای آرام شدن و رهایی از دست افکار منفی ، نیاز باشد تا آن ها را با کسی در میان بگذارید. توجه داشته باشید ، در صورتی که برای افکار مزاحم خودتان فکری نکنید ، ممکن است آن ها رفته رفته مانند یک گلوله برفی کوچک که در حال پایین آمدن از یک مسیر شیب دار است ، تبدیل به یک گلوله برفی خیلی خیلی بزرگ شود.

سعی کنید افرادی را برای صحبت انتخاب کنید که با آنها احساس راحتی می کنید. همین طور توجه داشته باشید که فرد مورد نظر شما باید قابل اطمینان نیز باشد.

۴-با یک حیوان خانگی بازی کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

گرچه هیچ مدرک علمی مبنی بر این که داشتن یک حیوان خانگی می تواند به صورت مستقیم بر روی پاکسازی ذهن از افکار مزاحم تاثیر داشته باشد ، وجود ندارد ، اما شواهد زیادی هستند که ارزش بررسی دارند. به طور مثال داشتن حیوان خانگی: خطر ابتلا به افسردگی را در شما کاهش می دهد ، فشار خون را کاهش می دهد ، سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد و… . بنابراین یکی از روش های رهایی از افکار منفی می تواند داشتن یک حیوان خانگی باشد.

۵-نکات مهم زندگی را به خودتان یادآوری کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

گاهی اوقات ذهن ما پر از افکار و خاطراتی می شود که صرفا” جنبه منفی دارند و هیچ کمکی به ما نمی کنند. بنابراین سعی کنید برای جایگزینی این افکار ، با افکار مثبت ،به نکات مثبت زندگی خود فکر کنید. به طور مثال این نکات مثبت می تواند شامل این موارد باشد:

-دوستان و خانواده خوب

-سلامتی و امنیت

-غذا و سرپناه خوب

-آزادی و…

ب)مراقبه تاثیر بی نظیری دارد

۱-پیاده روی را امتحان کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

یک فضای آرام را در طبیعت پیدا کرده و در آن به پیاده روی و یا قدم زدن بپردازید. از فضای آزاد و زیبای طبیعت برای القای افکار آرام و مثبت در مغز استفاده کنید. اگر بتوانید به نحو احسن از این فضا استفاده کنید ، پاکسازی ذهن از افکار مزاحم بسیار آسان خواهد بود.

۲-با چشمان خود تمرکز کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

برای انجام این کار شی ای را در فاصله ۳ متری خود پیدا کرده و چشمان خود را بر روی آن متمرکز کنید. تمرکز برای مدت طولانی ، بر روی اشیایی که فاصله دورتری دارند دشوار است ، بنابراین سعی کنید حداکثر در فاصله ۳ متری خود به شی ای متمرکز شوید.

سعی کنید تمرکز خود را بر روی شی مورد نظر نگه داشته و بخش هوشیار ذهن خود را کمرنگ تر کنید. پس از مدتی ، زمان شروع به کند شدن می کند و همین طور چیزی وجود نخواهد داشت که شما را نگران کند. چرا که تمرکز ۱۰۰ درصدی شما بر روی شی است که به آن نگاه می کنید. پس از سپری کردن مدت زمانی در این حالت ، می توانید تمرکز خود را آرام آرام به چیز دیگری بدهید. پس از انجام این تمرین باید حس خوبی پیدا کنید.

۳-تمرینات تنفسی را امتحان کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

تنفس صحیح و عمیق یک بخش از مراقبه است که می تواند به شما در پاکسازی ذهن از افکار مزاحم کمک کند. بنابراین سعی کنید به این گونه تنفس تسلط پیدا کرده و آن را در زندگی روزمره خود اجرا کنید.

-بایستید و کاملا” عمل بازدم را انجام دهید.

-باید عضلات شکم خود را شل کنید و با انجام دادن عمل دم ، بر روی پر کردن شکم و یه خود از هوا تمرکز کنید.

-سعی کنید لحظه ای نفس خود را نگه داشته و با انجام غریزی بازدم مبازه کنید.

-بازدم را به آرامی انجام داده و شکم و ریه خود را به صورت کامل از هوا خالی کنید.

-سپس چشمان خود را ببندید و بر روی این گونه تنفس بین ۵ تا ۳۰ دقیقه متمرکز شوید.

ج)یافتن راه هایی برای پرت کردن حواس خود

۱-ورزش کنید ویا یک بازی انجام دهید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

گاهی اوقات پاکسازی ذهن از افکار مزاحم به معنای پرت کردن حواس خود از آن افکار منفی است که با استفاده از یک بازی جذاب ویا انجام یک فعالیت ورزشی مناسب به راحتی قابل انجام است. به طور مثال می توانید با رفتن با باشگاه بدن سازی و شروع به انجام تمرین های بدنی و یا رفتن به فوتسال و بازی کردن با توپ ، حواستان را از افکار منفی پرت کنید.

۲-خود را مشغول به چالش های بلند مدت کنید!

پاکسازی ذهن از افکار مزاحم

یکی از کارهایی که می توانید با انجام آن ، خود را مشغول کرده و از افکار مزاحم رهایی پیدا کنید ، اجرای چالش های بلند مدت است. به طور مثال می توانید برای یکسال از خود هر روز عکس بگیرید و در پایان سال آن ها را با استفاده از برنامه های تولید ویدئو به هم متصل کرده و این چالش را تکمیل کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما” بخوانید: چگونه ذهن خودمان را کنترل کنیم؟

 

در این مقاله سعی کردیم راه کارهایی را به شما بیان کنیم که با استفاد از آن ها به سادگی می توانید افکار مزاحم را از ذهن خود پاکسازی کرده و از افکار منفی رهایی پیدا کنید. در صورتی که در ارتباط با این موضوع سوالی دارید و یا می خواهید تجربه ای از خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید ، حتما” در قسمت زیر کامنت کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*