۱۴ روش آسان برای مریض نشدن در زمستان

با وجود این که زمستان تفریحات بسیار جذابی ، از جمله اسکی روی برف و… دارد ، اما متاسفانه در این فصل به دلیل سرما ، بیماری هایی مثل: سرماخوردگی ، گلودرد و… افزایش پیدا می کنند. به همین دلیل قصد داریم که در ادامه این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که می توانید از آنها برای مریض نشدن در زمستان استفاده کنید.

الف)پیشگیری

۱-دستانتان را زیاد بشویید!

دستانتان را بشویید

شستن مرتب دست ها از جمله اقدامات بسیار موثر برای جلوگیری از وارد شدن میکروب های روی دست به بدن و همین طور جلوگیری از پخش شدن آن ها بر روی اجسام دیگر است. مخصوصا” در فصل زمستان که بیماری هایی مثل: انفولانزا و سرماخوردگی زیاد می شود. بنابراین در فصل زمستان سعی کنید دستان خودتان را به صورت مرتب و حداقل ۲۰ ثانیه مورد شستشو قرار دهید.

۲-لباس های گرم بپوشید!

گرم بمانید

یکی دیگر از راه های پیشگیری از سرما خوردن ، پوشیدن لباس های گرم و گرم نگه داشتن بدن است. بنابراین سعی کنید وقتی بیرون می روید ، علاوه بر کت ، کلاه و دستکش هم بپوشید تا با این کار از مریض شدن در زمستان جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که اگر در اطرافیان خود کودک و یا افراد مسن دارید ، حتما” این نکته را به آنها نیز متذکر شوید ، چون آنها بیشتر ، در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند.

همین طور قبل از شروع شدن فصول سرد سال ، از کارکرد صحیح وسایل گرمایشی منزل و محل کار خود اطمینان حاصل کنید.

۳-واکسن بزنید!

واکسن

بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیمارها ، قبل از شروع شدن سرما ، به پزشک مراجعه کرده و واکسن بزنید. با مشورت کردن با پزشک می توانید در مورد واکسن هایی که مورد نیاز است و همین طور زمانبدی تزریق آنها اطلاعات بدست آورید.

ب)ایجاد عادت های سالم!

۱-رژیم غذایی سالم داشته باشید!

رژیم غذایی مناسب

همان طور که می دانید ، غذایی که می خورید ، تاثیر زیادی بر روی سلامتی شما دارد. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف و مریض نشدن در زمستان ، یک رژیم غذایی معتدل برای خودتان تعریف کرده و براساس آن عمل کنید. در رژیم غذایی خود ، موارد زیر را رعایت کنید:

-از سبزیجاتی مثل: کلم ، جعفری ، هویچ و شلغم در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید. می توانید برای پختن این سبزیجات آنها را تفت داده و یا داخل سوپ بریزید.

-برای کمک به سلامتی خود ، هر روز از لبنیاتی مانند: شیر و ماست کم چرب ، استفاده کنید.

۲-فعالیت بدنی فراموش نشود!

فعالیت بدنی

ورزش یک روش بسیار کارآمد برای افزایش سطح سلامتی بدن است. ممکن است کم کردن میزان ورزش و رفتن به باشگاه های بدنسازی در فصل های سرد سال برای شما وسوسه انگیز باشد ، اما توجه داشته باشید که ورزش کردن و داشتن فعالیت های بدنی ، می تواند بسیار به شما کمک کند.

سعی کنید هر روز به صورت میانگین ۳۰ دقیقه ورزش کنید. حال این ورزش می تواند: پیاده روی ، انجام تمرین های بدنسازی ، اسکی روی برف و… باشد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ۴ راهکار بی نظیر برای کمپ در زمستان

 

۳-از خطرات دیگر جلوگیری کنید!

مریض نشدن در زمستان

زمستان علاوه بر بیماری های مختلف ، می تواند باعث افزایش: تصادفات به دلیل لغزنده بودن خیایان ها ، آسیب دیدگی بر اثر سر خوردن و آتش سوزی در منازل شود. بنابراین برای جلوگیری از رخ دادن از این قبیل حوادث ، احتیاط کنید.

۴-استرس تان را کاهش دهید!

کاهش استرس

یکی دیگر از راه های مریض نشدن در زمستان ، کاهش استرس است. استرس ، سطح ایمنی بدن شما را کاهش داده و شما را در برابر ابتلا به بیماری ها ، ضعیف تر خواهد کرد. بنابراین تا حد توان سعی کنید استرس نداشته باشید. برای کاهش سطح استرس خود می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

-یک بازی خانوادگی ترتیب داده و با خانواده خود بازی کنید.

-انجام ورزش هایی مانند یوگا نیز می تواند در کاهش میزان سطح استرس شما موثر باشد.

-یک حمام آب گرم بگیرید. در فصل های سرد سال ، حمام گرم می تواند بسیار آرامش بخش باشد.

۵-کمتر قند مصرف کنید!

مصرف قند کمتر

مصرف کردن قند کمتر ، می تواند به شما در تقویت ایمنی بدن کمک کرده و از شما در برابر ابتلا به سرماخوردگی و انفولانزا ، محافظت نماید. توجه به نکات زیر می تواند به شما در مصرف قند کمتر کمک کند:

-مصرف نوشیدنی های فرآوری شده را کنترل کنید ، این گونه نوشیدنی ها اغلب حاوی مقدار زیادی قند هستند.

-برای رفع تشنگی خود از آب و چای بدون قند استفاده کنید.

-استفاده از میوه و خوردنی های شیرین طبیعی ، به مراتب بهتر از استفاده از قند مصنوعی ، مانند قند استفاده شده در کلوچه و… است.

۶-سطوح اطراف خود را تمیز کنید!

تمیز کردن سطوح

توجه داشته باشید که ویروس انفولانزا می تواند تا ۸ ساعت بر روی سطوح باقی بماند. بنابراین برای مریض نشدن در زمستان ، سطوح اطراف خود را با استفاده از آب و صابون ویا دستمال های مرطوب ضدعفونی کننده ، تمیز کنید. توجه داشته باشید که سطوحی که بیشتر از همه لمس می شوند ، مانند تلفن ، صفحه کلید کامپیوتر و… باید به صورت مرتب و چندبار در روز ، تمیز شوند.

از آنجایی که کودکان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند ، تمیز کردن اسباب بازی آنها را فراموش نکنید.

ج)ریکاوری!

۱-به اندازه کافی بخوابید!

خوب بخوابید

اگر بیمار شده اید ، خواب کافی و با کیفیت می تواند به شما در بهبود سریع کمک کند. توجه داشته باشید که افراد بزرگسال ، در یک شبانه روز بین ۷تا۹ ساعت نیاز به خواب دارند. اگر چه زمانی که بیمار هستید ، چند ساعت بیشتر خوابیدن ، می تواند قابل قبول باشد. ممکن است به علت سرماخوردن ، خوابیدن برای شما کمی دشوار باشد ، در این گونه مواقع افزایش رطوبت هوا با استفاده از دستگاه های بخور ، می تواند به شما در تنفس و خواب راحتر ، کمک کند.

۲-درمان های خانگی را تست کنید!

درمان های خانگی

اگر سرماخورده اید ، استفاده از مکمل ها و ویتامین ها می تواند در روند بهبودی ، به شما کمک کند. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از مکمل ها ، باید از پزشک خودتان مشورت بگیرید. همین طور استفاده از سوپ مرغ و غذا های آب دار نیز می تواند در روند بهبودی شما موثر باشد.

۳-مایعات فراموش نشود!

مایعات

مصرف مایعات ، آب مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و در روند سریع بهبودی و همین طور ، جلوگیری از درد های گلو و سر به شما کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که افزودن مقداری لیمو و عسل به آب و خوردن آن ، می تواند به کمتر شدن و بهبود گلودرد ، به شما کمک کند.

۴-از مسکن ها استفاده کنید!

مسکن ها

استفاده از مسکن هایی که برای خرید ، نیاز به نسخه ندارند ، می توانند به شما در کاهش درد و احساس بهتر در هنگام بیماری کمک کنند. توجه داشته باشید که در مصرف مسکن ها  ،طبق موارد نوشته شده در راهنمای آن عمل کرده ویا با پزشک خود مشورت نمایید. همین طور برای درمان سرفه نیز ، استفاده از شربت های ضدسرفه که بدون نسخه در دسترس شما هستند ، می توانند مفید باشند.

۵-به پزشک مراجعه کنید!

در صورتی که بیماری و یا سرماخوردگی شما شدید است ، حتما” به پزشک مراجعه کرده و مراحل درمان را دنبال کنید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: روش هایی ساده برای پایین آوردن سریع تب کودک

 

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل ، مواردی را به شما آموزش بدهیم که رعایت آنها می تواند به شما در مریض نشدن در زمستان کمک کرده و همین طور سیستم ایمنی شما را ارتقا بخشد. در صورتی که هر سوالی راجع به موارد فوق دارید ، می توانید ، در قسمت زیر از ما بپرسید.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

دیدگاه‌ها (0)

*
*