۱۰ روش بی نظیر برای تداوم خواب عمیق

خواب عمیق (N3) همان طور که از نام آن نیز پیداست ، به عمیق ترین قسمت خواب شبانه گفته می شود. در این بخش از خواب ، مغز بعد از گذراندن یک روز طولانی ، استراحت کرده و همین طور بدن نیز شروع به ترمیم کردن خود می کند. به همین دلیل است که خواب عمیق برای سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. حال ممکن است برخی افراد به دلیل این که زود به زود از خواب می پرند ، به میزان لازم خواب با کیفیت نداشته و به همین دلیل ، اذیت شوند. به همین دلیل در ادامه این مقاله راه حل هایی را برای شما بیان می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به سادگی خواب عمیق خود را تداوم بخشید و به سلامتی خودتان کمک کنید.

۱-تداوم خواب عمیق چیست؟

داشتن خواب عمیق

این موضوع به میزان خواب عمیق شما اشاره دارد. اگر می توانید تمامی طول شب را بدون بیدار شدن از خواب بخوابید ، تداوم خواب خوبی دارید ، اما اگر به صورت مرتب از خواب می پرید ، می توان گفت تداوم خواب شما کم است. البته توجه داشته باشید ، میزان تداوم خواب عمیق در برخی از مواد به پریدن از خواب بستگی ندارد. به عبارتی ممکن است شما بتوانید تمام طول شب را به صورت کامل خواب باشید ، اما به قسمت های عمیق آن وارد نشوید.

۲-به چه مقدار خواب عمیق نیاز داریم؟

به طور متوسط هر شخص در طول شبانه روز به ۲ ساعت خواب عمیق نیاز دارد. از آن جایی که خواب از مراحل مختلفی تشکیل می شود ، رفتن به خواب عمیق و خارج شدن از آن بین ۲ تا ۴ بار (بدون پریدن از خواب) طبیعی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ، خواب عمیق در هر مرحله می تواند بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه به طول بینجامد.

معمولا” بیشترین زمان خواب عمیق شما در ساعات ابتدایی خواب بوده و رفته رفته از میزان آن کاسته می شود.

۳-چگونه بفهمیم که خواب عمیق کافی نداریم؟

خواب بی کیفیت

بارزترین نشانه نداشتن خواب عمیق به میزان کافی ، چندین بار پریدن از خواب در طول شب است. همین طور در طول روز نیز با مشاهده علائمی مانند: خستگی و خواب آلودگی در هنگام بیدار شدن از خواب ، مشکل در تمرکز و به خاطر سپردن مسائل  و داشتن استرس و اضطراب بدون دلیل در طول روز ، می توانید به نداشتن خواب عمیق کافی در شب پی ببرید.

۴-چه چیزی مانع از داشتن خواب با کیفیت می شود؟

معمولا” عواملی که مانع از تداوم خواب عمیق می شوند ، عبارتند از: انجام دادن فعالیت های سخت قبل از خواب ، مصرف مواد حاوی کافئین قبل از خواب ، استرس و اضطراب ، تشک و یا محیط نامناسب خواب ، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو ها ، بهداشت نامناسب خواب ، سندروم پا ویا دست بی قرار و… .

۵-بهداشت خواب چیست؟

بهداشت خواب در واقع اشاره به عاداتی دارد که به شما کمک می کند تا خواب راحت تری داشته باشید. طبعا” هر چه عادات خوبی برای خواب ، در خود ایجاد کنید ، کیفیت خواب خوبی خواهید داشت و بلعکس. در ادامه به عاداتی اشاره می کنیم که با رعایت آن ها می توانید بهداشت خواب خود را بهبود ببخشید.

-سعی کنید یک زمان خاص و ثابت برای رفتن به رخت خواب و بیدار شدن از خواب در نظر گرفته و آن را رعایت کنید.

-اتاق خود را برای داشتن خواب با کیفیت تر تاریک و کمی سرد نگه دارید.

-قبل از خواب به هیچ عنوان فعالیت های ورزشی و کارهای استرس زا انجام ندهید. به جای آن کمی استراحت کنید ، مطالعه داشته باشید و یا استحمام کنید.

-برای تجربه کردن خواب با کیفیت حتما” از یک ساعت قبل از خواب به گوشی ، تلویزیون ، لپ تاپ و… نگاه نکنید.

۶-غذاهایی که می خوریم ، چه تاثیری در خواب دارد؟

رژیم غذایی برای خواب

خوردن غذاهای حاوی تریپتوفان به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد می تواند به افزایش تداوم خواب عمیق شما کمک کند. مواد غذایی حاوی این ماده ، عبارتند از: شیر ، تحم مرغ ، ماست ، ماهی ، گوشت طیور و… . همین طور مواد غذایی ای که به شما در جذب کردن تریپتوفان کمک می کند عبارتند از: غلات و کربوهیدرات هایی مانند برنج ، آجیل و… .

سعی کنید حتما” قبل از خواب از خوردن وعده های غذایی سنگین اجتناب کنید. چرا که خوردن غذاهای سنگین شما را بیدار نگه داشته و از کیفیت خواب شما خواهد کاست. همچنین ، قبل از خواب از نوشیدن مقدار زیادی آب خودداری کنید ، چون در این صورت نیاز پیدا خواهید کرد تا چند نوبت در شب از خواب بیدار شده و به دستشویی بروید.

۷-آیا ورزش به داشتن خواب عمیق کمک می کند؟

ورزش برای خواب

قطعا” ورزش کردن در طول روز می تواند به شما در داشتن خواب آرام کمک کند. بنابران سعی کنید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کرده و به فعالیت هایی مانند: شنا ، دویدون ، پیاده روی ، دوچرخه سواری و… بپردازید. البته توجه داشته باشید که ورزش کردن ۲تا۳ ساعت قبل از خواب به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

۸-آیا استفاده از داروها می تواند در داشتن خواب عمیق موثر باشد؟

دارو خواب

مصرف ملاتونین می تواند به شما در تداوم خواب بهتر و عمیق تر کمک کند. این ماده باعث می شود تا بدن شما ، هورمونی که در هنگام خواب طبیعی ترشح می کند را تولید کرده و به این وسیله به شما در داشتن خواب آرام کمک کند. توجه داشته باشید که قبل از مصرف این دارو و یا هر دارو خواب آور دیگری باید با پزشک خود مشورت کنید. همین طور مصرف این دارو برای خانم های باردار و شیرده ، افراد دارای مشکلات روحی و افراد دچار به اختلالات خود ایمنی یا تشنج به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

برخی دیگر از دمنوش های گیاهی که می تواند به شما در داشتن خواب با کیفیت کمک کند ، عبارتند از: بابونه ، کاوا ، سنبل الطیب و گل گاو زبان.

۹-آیا به کمک الکل می توان خواب آرامی را تجربه کرد؟

اگرچه ممکن است در ظاهر استفاده از الکل به شما آرامش داده و به خوابیدنتان کمک کند ، اما طبق تحقیقات انجام شده ، مصرف الکل از داشتن خواب عمیق جلوگیری کرده و خواب بسیار بی کیفیتی را برای شما رغم خواهد زد. نیکوتین نیز تاثیر مشابهی دارد.

۱۰-آیا برای برطرف کردن مشکلات خواب خود نیاز است تا به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک خواب

گاهی اوقات ممکن است با انجام دادن نکات اشاره شدن در این مقاله ، باز هم نتوانید خواب عمیق و آرامی را تجربه کنید ، در این صورت اگر نداشتن خواب با کیفیت در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند ، بله ، باید برای برطرف کردن مشکل به پزشک مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

 

در این مقاله نکاتی را برای شما بیان کردیم که با استفاده از آن ها می توانید مشکلات تداوم خواب عمیق را حل کرده و خواب با کیفیتی را تجربه کنید. در صورتی که درباره این موضوع سوالی دارید و یا می خواهید نکته ای را به نکات فوق اضافه کنید ، حتما” در قسمت زیر برای ما کامنت بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*