۱۰ روش ساده که شما را از گرمازدگی حتمی نجات خواهد داد

۱۰ روش ساده که شما را از گرمازدگی حتمی نجات خواهد داد

گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که ، بدن دیگر راهی مناسب برای کاهش دمای خود پیدا نمی کند. پیشگیری های مناسب و بسیار ساده به شما کمک می کند تا از خطرات جدی گرمازدگی که ممکن است برای شما ایجاد شود در امان بمانید.

 

۱-از گرما دوری کنید!

 

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. اولین قدم برای جلوگیری از گرمازدگی این است که از تابش مستقیم نور خورشید دوری کنید ، این نکته را حتما در روز های بسیار گرم جدی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که قسمت های لخت بدنتان را دور از نور خورشید نگه دارید ، اگر برای انجام این کار به کلاه و یا چتر نیاز دارید ، حتما” از آنها استفاده کنید.

سفر به شهر های ساحل دار و به طور کلی محیط های بیرونی در تابستان بسیار رایج است . در ساحل سعی کنید تا حد امکان زیر یک سایه چتر ساحلی قرار بگیرد و در محیط های بیرونی نیز سعی کنید از کنار دیوار هایی که دارای سایه بان هستند حرکت کنید.

 

۲-از بیرون رفتن در ساعات بسیار گرم روز خودداری کنید!

 

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

زمان های بسیار گرم روز فاصله ظهر تا  وسط های بعد از ظهر می باشد. در صورتی که می خواهید از منزل برای قدم زدن خارج شوید و یا برای انجام کاری نیاز به خارج شدن از خانه دارید ، سعی کنید در زمان های اولیه روز ویا بعد از ظهر این کار را انجام دهید.

از ورزش کردن در این فاصله زمانی در بیرون از خانه ، جدا خودداری نمایید. ورزش کردن به خودی خود ، دمای بدن شما را افزایش می دهد ، حال اگر فعالیت بدنی خود را در هوای گرم و در مقابل تابش نور افتاب انجام دهید ، احتمال گرمازدگی در شما بسیار بالا می رود که ممکن است بسیار خطرناک باشد.

توجه نمایید که نور افتاب در فاصله بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر قوی است ، در صورتی که نیاز به بیرون رفتن از خانه را دارید ، زودتر از این بازه زمانی و یا دیرتر از خانه خارج شوید.

 

۱۰ مهارت کمک های اولیه به کودکان که والدین باید بدانند!

 

۳- انعطاف پذیر شوید!

 

به گرما عادت کنید! به گرما عادت کنید!

اگر می خواهید زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنید و یا مجبور به کار کردن در فضای آزاد هستید ، باید خودتان را به هوای گرم عادت دهید. برای این کار با انجام کار های کوچک در هوای گرم شروع کنید و کم کم بدن خود را به هوای گرم عادت دهید.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما به آب و هوای گرم عادت کند ، بنابراین صبور باشید.

همچنین برای عادت کردن به هوای گرم ، در صورتی که می دانید می خواهید به طور مثال بعد از ظهر بیرون بروید ، چند ساعت قبل از بیرون رفتن تهویه ( کولر ) خانه را خاموش کنید تا کم کم به هوای گرم عادت نمایید. با این کار به تدریج دمای بدن شما افزایش خواهد یافت و قبل از خارج شدن از خانه به هوای گرم عادت خواهید نمود.

 

۴-از فضا های بسته دوری کنید!

 

از فضا های بسته دوری کنید از فضا های بسته دوری کنید

توجه داشته داشته باشید که این فضای بسته می تواند: یک خانه بدون تهویه مناسب ، یک خودرو بدون کولر و  پنجره باز ویا هر اتاق کوچک دیگری که دارای جریان هوای سرد نیست باشد. اگر شما در مکانی زندگی می کنید که دارای تهویه و کولر مناسب نیست ، حتما” برای کاهش دمای اتاق و بدن خود و برای جلوگیری از گرمازدگی ، کولر و یا پنکه مناسبی را تهیه نمایید. همچنین از بازکردن پنجره های اتاق خود برای تهویه و کاهش دمای اتاق و بدن خود نیز می توانید استفاده نمایید.

هرگز خودتان ، فرزندتان ، هر فرد دیگری و یا حیوان خانگی خود را در خودرو قفل ، حتی با پنجره های باز رها نکنید. این کار ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد نماید ، چرا که در ساعات گرم روز هوای داخل ماشین بسیار گرم تر از هوای خارج از خودرو خواهد بود. درجه حرارت یک خودرو می تواند در هر ۱۰ دقیقه تا ۶٫۵ درجه سانتی گراد افزایش یابد.

اگر شما در محیطی که تهویه مناسب ندارد قرار دارید ، سعی کنید وقت خود را در محیط های عمومی دارای تهویه مناسب از جمله : مراکز خرید ، سینما ، موزه ها و… سپری کنید.

 

چگونه در جنگل زنده بمانیم؟

 

۵-از بدن خود مراقبت کنید!

 

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

زیاد مایعات بنوشید. همان طور که می دانید ، گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن  دیگر راهی برای کاهش دمای بدن به صورت طبیعی پیدا نمی کند. این مورد زمانی اتفاق می افتد که بدن شما عرق کردن را متوقف می نماید که راهی برای کاهش دمای بدن به صورت طبیعی می باشد.

برای کاهش دمای بدن خود و نگه داری دمای بدن خود در حد نرمال باید در روز مایعات فراوان استفاده نمایید. توجه داشته باشید که مایعات باید هم زمانی که بیرون از خانه هستید مورد استفاده قرار گیرند و هم زمانی که به خانه باز می گردید.

آب بهترین نوشیدنی ای است که می توانید از آن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید روز خود را با آب فراوان شروع می کنید ،زمانی که می دانید در ادامه روز بیرون از خانه خواهید بود. هرگز از نوشیدنی های الکلی ویا کافئین دار استفاده نمایید ، چرا که باعث افزایش تشنگی شما خواهند شد.

بهتر است در روزهای گرم در هر ۱۵ دقیقه یک فنجان آب بنوشید.

 

۶-از لباس های مناسب و سبک استفاده کنید!

 

از لباس های سبک استفاده کنید از لباس های سبک استفاده کنید

زمانی که می دانید در هوای گرم بیرون خواهید رفت ، حتما از لباس هایی که چسبان نیستند و همچنین وزن کمی دارند استفاده نمایید. توجه نمایید که جنس لباس هایی که استفاده می کنید بسیار دارای اهمیت می باشد. از پارچه هایی که امکان تنفس دارند ، مانند: پنبه و یا کتان ، استفاده نمایید. این مواد بدن شما را خنک نگه خواهند داشت و به بدن شما اجازه می دهند که به درستی عرق کند.

در صورتی که می دانید مدت زمانی طولانی را در هوای گرم و در معرض تابش نور خوشید خواهید بود ، از پیراهن آستین دار استفاده نمایید. با این کار از پوست خود محافظت خواهید نمود.

 

۷-از آفتاب سوختگی خود محافظت کنید!

 

یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از گرمازدگی به آن توجه نمایید ، آفتاب سوختگی می باشد. این بدان علت است که در آفتاب سوختگی در توانایی خود برای خنک کردن بدن دچار محدودیت خواهد شد. برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی زمانی که قصد بیرون رفتن دارید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. از کرم های ضد آفتابی که حداقل SPF 30 هستند استفاده نمایید.

همچنین اگر از کلاه و یا عینک استفاده نمایید ، لایه ای اضافی برای محافظت از پوست خود خواهید داشت که می تواند بسیار موثر باشد.

 

۱۲روش تا از احساس و فیزیک خود حفاظت کنید!

 

۸-علائم گرما زدگی را بشناسید!

 

علائم گرمازدگی را بشناسید علائم گرمازدگی را بشناسید

گرمازدگی یک بیماری جدی اما قابل درمان می باشد. با پیشگیری از گرمازدگی ، از سکته مغزی ناشی از آن که ممکن است اتفاق بیفتد ، جلوگیری خواهید نمود. علائم گرمازدگی عبارتند از: تهوع ، خستگی ، استفراغ ، سردرد ، ضعف ، گرفتگی عضلانی ، درد عضلانی و سرگیجه می باشد.

اگر این علائم را در ابتدا مشاهده نمودید ، می توانید گرمازدگی را درمان کنید و از پیش رفتن به سکته مغزی که بسیار خطرناک است جلوگیری کنید.

 

۹-گرمازدگی را درمان کنید!

 

درمان گرمازدگی درمان گرمازدگی

در صورتی که علائم گرمازدگی را مشاهده نمودید ، سریعا” از محیط گرم خارج شده و به محیطی سرد و سایه دار بروید ، ترجیحا” این مکان باید دارای تهویه مناسب باشد. همچنین باید مقدار زیادی آب و مایعات حاوی شکر و نمک بنوشید.

اگر لباس های زیادی را پوشیده اید ، تعدادی از آن ها را کم کنید تا به خنک کردن بدن خود کمک کرده باشید. هرگز از نوشیدنی های الکلی و یا دارای کافئین استفاده ننماید ، این مواد وضعیت شما را بدتر خواهند کرد.

اگر شما بعد از ۳۰ دقیقه الی یک ساعت احساس بهبودی پیدا نکردید ، حتما برای درمان گرمازدگی با اورژانس تماس بگیرید.

 

۱۰-مراقبت های فوری پزشکی را انجام دهید!

 

درمان گرمازدگی درمان گرمازدگی

اگر کسی دچار گرمازدگی شده است ، باید برای درمان گرمازدگی ، دمای بدن او را کاهش دهید ، برای این کار ابتدا او را به سایه منتقل نمایید و سپس لباس های اضافی او را خارج کنید و بعد به هر روشی که می توانید دمای بدن او را کاهش دهید.

این روش ها می تواند شامل: دادن دوش خنک به آنها ، قرار دادن یخ و یا دستمال مرطوب در بخش هایی که می توانند دمای بدن را سریع تغییر دهند ، از جمله : سر ، گردن ، زیر بغل و کشاله ران .

 

۱۰ توصیه ضروری برای محافظت از کودکان

 

در صورتی که هر تجربه ای در زمینه گرمازدگی دارید ، خوش حال می شویم با ما در زیر همین مقاله ، به اشتراک بگزارید.

 

کیفیت نوشته
کامل بودن نوشته
میانگین

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاه‌ها (۰)

*
*