۱۰ روش ساده که شما را از گرمازدگی حتمی نجات خواهد داد

۱۰ روش ساده که شما را از گرمازدگی حتمی نجات خواهد داد

گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که ، بدن دیگر راهی مناسب برای کاهش دمای خود پیدا نمی کند. پیشگیری های مناسب و بسیار ساده به شما کمک می کند تا از خطرات جدی گرمازدگی که ممکن است برای شما ایجاد شود در امان بمانید. در ادامه این مقاله به شما ۱۰ روش بسیار ساده ، اما موثر را معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید خود را از گرمازدگی حتمی نجات دهید.

 

۱-از گرما دوری کنید!

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. اولین قدم برای جلوگیری از گرمازدگی این است که از تابش مستقیم نور خورشید دوری کنید ، این نکته را حتما” در روز های بسیار گرم جدی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که قسمت های لخت بدنتان را دور از نور خورشید نگه می دارید. اگر برای انجام این کار به کلاه و یا چتر نیاز دارید ، حتما” از آن ها استفاده کنید.

سفر به شهر های ساحل دار و به طور کلی محیط های بیرونی ، در تابستان بسیار رایج است . در ساحل سعی کنید تا حد امکان زیر یک سایه چتر ساحلی قرار گرفته و در محیط های بیرونی نیز سعی کنید از کنار دیوار هایی که دارای سایه بان هستند حرکت کنید.

 

۲-از بیرون رفتن در ساعات بسیار گرم روز خودداری کنید!

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

بازه زمانی بسیار گرم در روز ، فاصله ظهر تا اواسط بعد از ظهر می باشد. در صورتی که می خواهید از منزل برای قدم زدن خارج شوید و یا برای انجام دادن کاری نیاز به خارج شدن از خانه دارید ، سعی کنید برای جلوگیری از گرمازدگی ، در زمان های اولیه صبح و یا بعد از ظهر این کار را انجام دهید.

از ورزش کردن در این فاصله زمانی در بیرون از خانه ، جدا خودداری نمایید. ورزش کردن به خودی خود ، دمای بدن شما را افزایش می دهد ، حال اگر فعالیت بدنی خود را در هوای گرم و در مقابل تابش نور افتاب انجام دهید ، احتمال گرمازدگی در شما بسیار بالا می رود ، که ممکن است بسیار خطرناک باشد.

توجه نمایید که نور آفتاب در فاصله بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر قوی است ، در صورتی که نیاز به بیرون رفتن از خانه را دارید ، برای جلوگیری از گرمازدگی زودتر از این بازه زمانی و یا دیرتر از خانه خارج شده و کارهای خود را زودتر به پایان برسانید.

 

۱۰ مهارت کمک های اولیه به کودکان که والدین باید بدانند!

 

۳- خود را به هوای گرم عادت دهید!

به گرما عادت کنید! به گرما عادت کنید!

اگر می خواهید زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری کنید و یا مجبور به کار کردن در فضای آزاد هستید ، باید خودتان را به هوای گرم عادت دهید. برای این کار با انجام کار های کوچک در هوای گرم شروع کرده و کم کم بدن خود را به هوای گرم عادت دهید. توجه داشته باشید که ، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن شما به آب و هوای گرم عادت کند ، بنابراین باید صبور باشید.

همچنین برای عادت کردن به هوای گرم ، در صورتی که می خواهید به طور مثال بعد از ظهر بیرون بروید ، چند ساعت قبل از بیرون رفتن تهویه ( کولر ) خانه را خاموش کرده ، تا کم کم به هوای گرم عادت نمایید. با این کار به تدریج دمای بدن شما افزایش یافته و قبل از خارج شدن از خانه به هوای گرم عادت خواهید نمود.

 

۴-از فضا های بسته دوری کنید!

از فضا های بسته دوری کنید از فضا های بسته دوری کنید

توجه داشته داشته باشید که یک فضای بسته می تواند: خانه ای بدون تهویه مناسب ، یک خودرو بدون کولر و  پنجره باز و یا هر اتاق کوچک دیگری که دارای جریان هوای سرد نیست باشد. اگر شما در مکانی زندگی می کنید که دارای تهویه و کولر مناسب نیست ، حتما” برای کاهش دمای اتاق و بدن خود و همین طور برای جلوگیری از گرمازدگی ، کولر و یا پنکه مناسبی را تهیه نمایید. همچنین بازکردن پنجره های اتاق برای تهویه و کاهش دمای اتاق و بدن خود نیز می توانید گزینه ی مناسبی باشد.

هرگز خودتان ، فرزندتان ، حیوان خانگی و یا هر فرد دیگری را در خودرو با در های بسته ، حتی با وجود پنجره های باز رها نکنید. این کار ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد نماید ، چرا که در ساعات گرم روز هوای داخل ماشین بسیار گرم تر از هوای خارج از خودرو خواهد بود. توجه داشته باشید که درجه حرارت یک خودرو می تواند در هر ۱۰ دقیقه تا ۶٫۵ درجه سانتی گراد افزایش یابد.

قرار نگرفتن در فضاهای بسته ، بیرون از خانه و در محیط های عمومی نیز صادق است ، بنابراین سعی کنید وقت خود را در محیط های عمومی دارای تهویه مناسب از جمله : مراکز خرید ، سینما ، موزه ها و… سپری کنید.

 

چگونه در جنگل زنده بمانیم؟

 

۵-نوشیدن مایعات فراوان فراموش نشود!

دوری از گرمازدگی دوری از گرمازدگی

زیاد مایعات بنوشید. همان طور که قبلا” هم به آن اشاره شد ، گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن  دیگر راهی برای کاهش دمای بدن به صورت طبیعی پیدا نمی کند. بنابراین نوشیدن مایعات کافی مخصوصا” در هوای گرم ، به بدن شما کمک می کند تا بتواند با استفاده از عرق کردن ، هنوز راهی برای کاهش دمای بدن داشته باشد.

همان طور که گفته شد ، برای کاهش دمای بدن و نگه داری دمای آن در حد نرمال باید در روز مایعات فراوان استفاده نمایید. توجه داشته باشید که مایعات باید هم زمانی که بیرون از خانه هستید و هم زمانی که به خانه باز می گردید ، مورد استفاده قرار گیرند.

آب بهترین نوشیدنی ای است که می توانید از آن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید روز خود را با آب فراوان شروع می کنید. زمانی که می دانید در ادامه روز بیرون از خانه خواهید بود. هرگز از نوشیدنی های الکلی ویا کافئین دار استفاده ننمایید ، چرا که باعث افزایش تشنگی شما خواهند شد.

بهتر است در روزهای گرم ، بین هر ۱۵ دقیقه یک فنجان آب بنوشید.

 

۶-از لباس های مناسب و سبک استفاده کنید!

از لباس های سبک استفاده کنید از لباس های سبک استفاده کنید

زمانی که می دانید در هوای گرم بیرون خواهید رفت ، حتما” از لباس هایی که به بدن نمی چسبند و همچنین وزن کمی دارند استفاده نمایید. توجه داشته باشید که جنس لباس هایی که استفاده می کنید بسیار دارای اهمیت است. بنابراین از پارچه هایی مانند: پنبه و یا کتان که امکان تنفس دارند ، استفاده کنید. این گونه پارچه ها بدن شما را خنک نگه داشته و به بدن اجازه می دهند که به درستی عرق کند.

شاید برایتان عجیب باشد اما ، در صورتی که می دانید مدت زمانی طولانی را در هوای گرم و در معرض تابش نور خوشید خواهید بود ، از پیراهن آستین دار استفاده نمایید. علت این است که ، با این کار می توانید از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید.

 

۷-از آفتاب سوختگی پوست خود محافظت کنید!

یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از گرمازدگی به آن توجه نمایید ، آفتاب سوختگی می باشد. علت این است که در آفتاب سوختگی ، توانایی بدن در خنک کردن خود دچار محدودیت می شود. بنابراین برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی ، زمانی که قصد بیرون رفتن دارید ، از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF 30 ، استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که کرم ضدآفتاب باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه بر روی پوست استفاده شود تا بتواند به خوبی از پوست در برابر نور خورشید مراقبت کند. همین طور برای تاثیر بهتر ، باید کرم ضد آفتاب در هر ۲ ساعت تجدید شود.

همچنین اگر از کلاه و یا عینک استفاده کنید ، لایه ای اضافی برای محافظت از پوست خود خواهید داشت که می تواند بسیار در برابر آفتاب سوختگی موثر باشد.

 

۱۲روش تا از احساس و فیزیک خود حفاظت کنید!

 

۸-علائم گرما زدگی را بشناسید!

علائم گرمازدگی را بشناسید علائم گرمازدگی را بشناسید

گرمازدگی یک بیماری جدی اما قابل درمان می باشد که با پیشگیری از آن ، می توانید از سکته مغزی ، ناشی از گرمای زیاد بدن که ممکن است اتفاق بیفتد ، جلوگیری کنید. علائم گرمازدگی عبارتند از:

-تهوع

-خستگی

-عدم تعریق

-تنفس های سریع و سطحی

-استفراغ

-سردرد

-ضعف

-گرفتگی عضلانی

-درد عضلانی و سرگیجه

با مشاهده این علائم ، می توانید گرمازدگی را با استفاده از روش هایی که در بخش بعدی به شما آموزش می دهیم ، درمان کرده و از پیش رفتن به سمت سکته مغزی که بسیار خطرناک است جلوگیری کنید.

 

۹-گرمازدگی را درمان کنید!

درمان گرمازدگی درمان گرمازدگی

در صورتی که علائم گرمازدگی را مشاهده نمودید ، سریعا” از محیط گرم خارج شده و به محیطی سرد و سایه دار بروید ، ترجیحا” این مکان باید دارای تهویه مناسب باشد. همچنین باید مقدار زیادی آب و مایعات حاوی شکر و نمک بنوشید.

اگر لباس های زیادی را پوشیده اید ، تعدادی از آن ها را کم کنید تا به خنک کردن بدن خود کمک کرده باشید. هرگز از نوشیدنی های الکلی و یا دارای کافئین استفاده ننماید ، این مواد وضعیت شما را بدتر خواهند کرد.

اگر شما بعد از ۳۰ دقیقه الی یک ساعت احساس بهبودی پیدا نکردید ، حتما” برای درمان گرمازدگی با اورژانس تماس بگیرید.

 

۱۰-مراقبت های فوری پزشکی را انجام دهید!

درمان گرمازدگی درمان گرمازدگی

اگر کسی دچار گرمازدگی شده است ، باید برای درمان گرمازدگی ، دمای بدن او را کاهش دهید ، برای این کار ابتدا او را به سایه منتقل نمایید و سپس لباس های اضافی او را خارج کنید و بعد به هر روشی که می توانید دمای بدن او را کاهش دهید. این روش ها می تواند شامل:

-دادن دوش خنک به آنها

-قرار دادن یخ و یا دستمال مرطوب در بخش هایی که می توانند دمای بدن را سریع تغییر دهند ، از جمله : سر ، گردن ، زیر بغل و کشاله ران باشد.

در این مقاله به صورت کامل روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید خودتان را از گرمازدگی نجات دهید ، به شما آموزش دادیم. در صورتی که سوالی راجع به هر کدام از تکنیک های فوق دارید ویا می خواهید تجریه خود را با ما به اشتراک بگذارید ، حتما” در قسمت زیر کامنت کنید.

 

۱۰ توصیه ضروری برای محافظت از کودکان

 

کیفیت نوشته
کامل بودن نوشته
میانگین

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها (0)

*
*