چگونه یک بیزینس پلن کامل و حرفه ای بنویسیم؟
بیزینس پلن و یا طرح کسب و کار ، به سندی مکتوب گفته می شود که در آن باید نوع کسب و کار ، هدف کسب و کار و نحوه رسیده به آن هدف مشخص شود. به زبان ساده تر بیزینس پلن مشخص می کند که با توجه به وضعیت کنونی بازار ، چگونه می خواهید به اهداف کسب و کاری خودتان برسید. همین طور توجه داشته باشید که برای جذب سرمایه گذار داشتن بیزینس پلن از الزامات است. بنابراین اگر دوست دارید با نحوه نوشتن یک طرح کسب و کار کامل و حرفه ای آشنا شوید ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
۱-نوع بیزینس پلن خود را مشخص کنید!
اگر چه وظیفه طرح کسب و کار به صورت کلی ، تعیین هدف و ساختار کسب و کار شما است. اما با توجه به ابعاد کسب و کار و همین طور کاری که می خواهید انجام دهید ، می توان بیزینس پلن را به ۳ دسته تقسیم بندی کرد:
الف-مینی پلن:
این نوع طرح کسب و کار ، بیشتر برای بیزینس های کوچک که می خواهند تازه کار خود را شروع کنند ، مورد استفاده قرار می گیرد. این طرح که معمولا” کمتر از ۱۰ صفحه است ، برای تعیین هدف اصلی و همین طور شروع کردن با برنامه یک بیزینس عالی است.
ب-ورکینک پلن:
به صورت کلی می توان این طرح کسب و کار را نسخه کامل شده مینی پلن دانست. در این طرح به صورت کامل نحوه تکامل و اداره کسب و کار ، واضح و شفاف بیان می شود. این همان طرحی است که صاحبین کسب و کار در مسیر پیشرفت به سمت هدف ، مرتبا” به آن مراجعه می کنند.
ج-پرزنتیشن پلن:
این نوع بیزینس پلن بیشتر برای ارائه به سرمایه گذاران کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. در این طرح ، به صورت کامل و شفاف ، همراه با زمان بندی و به صورت عددی ، اهداف کسب و کار ، کارهایی که باید برای رسیدن به آن هدف انجام شود ، میزان هزینه لازم و میزان سودی که به دست خواهد آمد ، بیان می شود.
۲-ساختار اساسی ، طرح کسب و کار را درک کنید!
فرقی ندارد که مینی پلن را انتخاب می کنید و با یک طرح کامل تر مثل ورکینگ پلن ، در هر صورت باید با عناصر اساسی طرح کسب و کار آشا شوید. در ادامه به معرفی ۳ عنصر اصلی طرح کسب و کار ، می پردازیم:
الف-مفهوم کسب و کار:
اولین عنصر مهم در نوشتن بیزینس پلن ، بیان مفهوم کسب و کار است. در این قسمت باید تمرکز بر روی شرح کسب و کار ، بازار محصولات ، نوع محصولات و ساختار مدیریتی بیزینس قرار داشته باشد.
ب-تحلیل بازار:
تحلیل کردن بازار محصولات ، یکی دیگز ار عناصر اصلی بیزینس پلن است باید به آن توجه ویژه ای شود. در این قسمت باید بر روی جمعیت مشتریان احتمالی ، نیاز ها ، ترجیحات و همین طور نوع رفتار آن ها در خرید ، تمرکز کنید. برای کسب اطلاعات این بخش شاید نیاز باشد که به صورت میدانی به تحقیق بپردازید.
ج-پیش بینی مالی:
همان طور که می دانید ، شریان اصلی هر کسب و کاری میزان درآمد حاصل از آن است. بنابراین این طبیعی است که پیش بینی های مالی یکی از عناصر اصلی نوشتن طرح کسب و کار باشد. در این قسمت باید میزان سرمایه لازم برای شروع کسب و کار ، گسترش آن و میزان سود حاصل از فعالیت ، با توجه به وضعیت بازار پیش بینی شود.
۳-کمک بگیرید!
از آن جایی که مسیر کسب و کار شما تا حدی توسط طرحی که برای آن می نویسید پیش می رود ، اصلا” چیز بدی نیست که از کسانی که در این زمینه تجربه و مهارت کافی دارند کمک گرفته و یا جلسه ی مشاوره ای با آن ها ترتیب دهید.
۴-بخش بندی را به درستی انجام دهید!
برای نوشتن بیزینس پلن باید عناوین و بخش های مختلف آن را با استفاده از اعداد و یا علامت هایی مثل I , II , III و… از هم جدا کنید. بخش اول معمولا” به مقدمه و خلاصه ای از کسب و کار شما اختصاص دارد که در آن نیازی نیست به جزئیات اشاره کنید.
۵-در قسمت دوم کسب و کار خود را شرح دهید!
در این قسمت باید کسب و کار خود را کامل توضیح داده و در آن علاوه بر مشخص کردن نیاز بازار به محصول و یا خدمات شما ، به صورت خلاصه گروه مشتریان اصلی و نحوه رسیدن به اهداف و موفقیت را شرح دهید.
به طور مثال اگر کسب و کار شما یک کافی شاپ باشد ، توضیحات خود را به این صورت می توانید بیان کنید: کافی شاپ جو ، محلی در مرکز شهر است که تمرکز خود را بر روی ارائه قهوه ممتاز ، تازه و لذت بخش در محیطی آرام و با طراحی معاصر گذاشته است.
به دلیل قراری گیری موقعیت کافی شاپ در روبروی دانشگاه ، سعی شده است در آن ، محیطی راحت و آرام برای دانشجویان ، اساتید و کارمندان دانشگاه فراهم آید تا امکان مطالعه ، معاشرت های بین کلاسی ویا برگزاری جلسات به راحتی امکان پذیر باشد. فاصله مناسب و نزدیک به اماکن مهم شهر ، محصولات بی نظیر و خدمات مشتریان عالی از جمله ویژگی های کافی شاپ جو است که آن را نسبت به سایر رقیبان خود متمایز می سازد.
۶-در قسمت سوم ، بازار را تحلیل کنید!
در این قسمت از نوشتن بیزینس پلن باید اطلاعات مربوط به بازار هدف کسب و کار خود را بیان کنید. شما باید در این بخش به سوالاتی مانند: مشتریان و بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ ، نیاز و ترجیحات آن ها دقیقا چیست؟ و آن ها بیشتر چند ساله هستند و می توانید بیشتر آن ها را در کجا پیدا کنید؟ به وضوح پاسخ داده باشید.
نکته دیگر که باید در این بخش به آن توجه کنید ، تحقیق و بیان نکاتی در ارتباط با رقیب های شما است. مطالبی که باید به آنها اشاره کنید ، عبارتند از: نقاط ضعف و نقاط قوت رقیبان ، نحوه فعالیت رقیب اصلی ، تاثیر رقیبان بر روی کسب و کار شما و… .توجه به این بخش بسیار مهم است ، چرا که به شما کمک می کند تا بدانید با اضافه کردن چه خدماتی می توانید بازار بیشتری را به خود اختصاص دهید.
۷-ساختار مدیریتی کسب و کار خود را بیان کنید!
این قسمت از بیزینس پلن بر روی اعضای برجسته و تاثیر گذار کسب و کار شما اشاره دارد. در این قسمت باید نحوه تصمیم گیری و جزئیات بیشتری در ارتباط با تیم مدیریت بیان کنید.
۸-محصول و یا خدمات خود را توصیف کنید!
در این بخش باید به سوالاتی از قبیل: چه چیزی می فروشید؟ ، محصول شما چه مزیتی نسبت به رقبا دارد؟ ، با خرید محصول شما مشتریان چگونه سود خواهند برد؟ و… به صورت شفاف پاسخ دهید.
به طور مثال اگر شما می خواهید محصول و یا خدمات خود را در کسب و کار کافی شاپ شرح دهید ، می توانید بگویید: ” در کافی شاپ ما ۵ نوع نوشیدنی از جمله: قهوه ، چای ، اسموتی ، آبمیوه و شکلات داغ سرو می شود. تنوع ما در سرو نوشیدنی ها ، اصلی ترین مزیت رقابتی ما نسبت به سایر رقبا است.
۹-استراتژی بازاریابی و فروش خود را بنویسید!
در این قسمت از نوشتن بیزینس پلن باید در مورد ، چگونگی نفوذ در بازار ، نحوه مدیریت رشد و توسعه کسب و کار ، برقراری ارتباط با مشتریان ، نحوه توزیع محصولات و یا خدمات و… به صورت کامل توضیح دهید. در این بخش باید در مورد استراتژی فروش خود کاملا” شفاف بوده و تمامی کارهایی که برای فروش انجام خواهید داد ، از جمله: تبلیغات بیلبوردی ، تبلیغات تراکتی ، نمایندگان فروش ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و… را بیان کنید.
۱۰-درخواست سرمایه و بودجه کنید!
اگر می خواهید از بیزینس پلن برای جذب سرمایه و بودجه استفاده کنید ، باید توضیح دهید که برای شروع و پیش بردن کسب وکار به چقدر سرمایه نیاز دارید. توجه داشته باشید که برای درخواست سرمایه باید تمامی صورت های مالی مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. برای انجام این کار اگر اطلاعات فنی ندارید می توانید از یک وکیل و یا حساب دار کمک بگیرید.
صورت های مالی شما باید شامل تمامی تراکنش های مالی انجام شده (اگر صاحب شغل هستید) و یا تراکنش های پیش بینی شده (اگر می خواهید کسب و کاری شروع کنید) ، از جمله صورت های پیش بینی ، ترازنامه ، صورت جریان های نقدی ، صورت سود ، زیان و هزینه باشد.
۱۱-مدارک پیوست فراموش نشود!
هدف از اضافه کردن مدارک پیوست ، مطمئن کردن سرمایه گذاران است. در این قسمت باید مدارکی را اضافه کنید که به صورت کلی تمامی ادعاهای بیان شده توسط شما را پشتیبانی کند. این مدارک باید شامل: مجوز های تجاری و سایر مجوز ها ، مدارک حقوقی و قرار دادها ، رزومه پرسنل اصلی ، تحقیقات انجام شده در ارتباط با خطراتی که سرمایه و کسب و کار را تهدید می کند و… باشد.
۱۲-نوشته خود را اصلاح و ویرایش کنید!
بیزینس پلن را دوباره مورد بررسی قرار دهید و قسمت هایی که از نظر نگارشی و یا املایی مشکل دارند را تصحیح کنید. خواندن طرح کسب کار یکبار با صدای بلند هم می تواند به شما در برطرف کردن اشکالات نگارشی و همخوانی قسمت های مختلف نوشته کمک کند.
همین طور در صورت تمایل می توانید طرح خود را در اختیار دوست و یا آشنایی قرار دهید تا آن را خوانده و اشکالات احتمالی را به شما بگوید. ترجیحا” از قبل با فردی که بیزینس پلن خود را در اختیار او قرار می دهید ، توافق نامه عدم افشای اطلاعات (NDA) امضا کنید.
پیشنهاد می کنیم بخوانید: ۱۴ روش حیاتی آموزش هوش مالی به کودکان
۱۳-یک صفحه شروع (جلد) برای طرح کسب کار خود طراحی کنید!
داشتن یک جلد برای بیزینس پلن می تواند به آن اعتبار بخشیده و حرفه ای بودن شما را نشان دهد. در جلد طرح باید “طرح کسب و کار” ، “نام شرکت” ، “لوگو” و “اطلاعات تماس” شما درج شده باشد.
در این مقاله به صورت کامل نحوه نوشتن بیزینس پلن و نکاتی که باید در هنگام نگارش آن رعایت کنید را به شما آموزش دادیم. در صورتی که سوالی دارید و یا می خواهید تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید ، می توانید در قسمت زیر برای ما کامنت کنید.