فروشگاه مینی بیاب: ردیاب شخصی، کاتانا
[]
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

گاهی اوقات ممکن دوست داشتن دیگران از دوست داشتن خود آسان تر به نظر برسد ، اما باید توجه داشت که برای داشتن زندگی و روابط سالم یکی از شروط مهم ، این است که خود را دوست داشته باشیم. در این مقاله ترفند هایی بی نظیری را به شما آموزش می دهیم که با استفاده از آن ها به سادگی می توانید خودتان را دوست داشته باشید ، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

الف) بهبود صدای درونی!

۱-بر باور های منفی خود غلبه کنید!

غلبه بر افکار منفی

بسیاری از افراد در رهایی از افکار منفی و آزار دهنده مشکل دارند. این گونه افکار معمولا” از رسانه ها ، اخبار و حتی افرادی که با شما ارتباط دارند ممکن است سرچشمه بگیرند. بنابراین سعی کنید با حذف و یا محدود کردن سرچشمه ، بر باور های منفی خود غلبه کنید.

۲-از کمال گرایی بپرهیزید!

غلبه بر کمال گرایی

گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل این که در حال حاضر به آن شخصیت و موقعیت ایده آلی که مد نظر دارند نرسیده اند ، احساس کمبود کرده و خودشان را دوست نداشته باشند. برای خلاص شدن از این مشکل ، کافی است این سه قدم را طی کنید. قدم اول: تفکر فعلی خودتان را رها کنید ، قدم دوم: یک هدف تعیین کرده و برای رسیدن به آن تمرکز کنید  ،قدم سوم: به صورت مرتب و منظم برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

۳-فیلتر منفی را کنار بگذارید!

حذف فیلتر های منفی

یکی از روش هایی که با اجرای آن می توانیم خود را دوست داشته باشیم ، کناز گذاشتن فیلتر های منفی است. تمرکز بر روی اتفاقات منفی در زندگی یک عادت بسیار بد و مخرب است که می تواند زندگی را برای شما بسیار تلخ و دشوار کند. اگر در حال حاضر از هر اتفاقی که برای شما رخ می دهد شکایت دارید ، حتما” و حتما” باید دیدگاه خود را عوض کرده و به اصطلاح به نیمه پر لیوان نیز توجه نمایید. توجه داشته باشید که هر چقدر به اتفاقات منفی تمرکز کنید رفته رفته اوضاع برای شما بدتر خواهد شد.

۴-خودتان را با الفاظ بد مورد خطاب قرار ندهید!

صحبت مثبت با خود

شاید باورتان نشود ، اما خطاب قرار دادن خود با الفاظ بد می تواند تاثیر بسیار منفی بر روی شما داشته باشد. بنابراین همراه خود را با الفاظ مناسب و مثبت مورد خطاب قرار دهید. به عنوان مثال گفتن: “من بدشانس هستم” بعد از اخراج شدن از کار نادرست و ناعادلانه ای است ، در عوض می توانید بگویید: “من شغل خود را از دست داده ام ، اما می توانم یک شغل جدید پیدا کرده و از تجربه ام برای حفظ آن استفاده کنم”.

و یا به جای گفتن: “من احمق هستم” زمانی که نمی دانید یک مسئله را باید چطور حل کنید ، می توانید بگویید: “من نمی دانم چطور می توانم این کار را انجام دهم ، اما شاید با شرکت در یک دوره بتوانم آن را یادبگیرم”. توجه داشته باشید که اجرای این ترفند به خوبی کمک می کند تا خود را دوست داشته باشیم.

۵-تصور نکنید که ممکن است بدترین اتفاق رخ دهد!

مثبت نگری

سعی کنید مثبت نگر بوده و انتظار رخ دادن بدترین حالت ممکن را نداشته باشید. تغییر افکار درونی به سمت مثبت نگری و یا واقع نگری می تواند شما را از اغراق و تعمیم در مورد مسائل منفی دور کند.

۶-منبع را شناسایی کنید!

شناسایی منبع افکار

وقتی درباره خودتان منفی فکر می کنید ، به جای تکرار و تایید آن ، به دنبال منبع این تفکر باشید و آن را در ذهن خود اصلاح کنید. به عنوان مثال ممکن است به علت فراموش کردن ارسال یک ایمیل فکر کنید که من چقدر احمق هستم ، در این حالت باید به علت این موضوع فکر کنید. به طور مثال ممکن است این تفکر به علت این باشد که شما در کودکی ، زمانی که انجام دادن کاری را فراموش می کردید ، توسط پدر و یا مادر خود “احمق” خطاب می شدید.

در این هنگام باید این تفکر را اصلاح کنید ، به طور مثال باید با خود بگویید که: این حرف پدر و یا مادر من بوده  ، نه حرف من ، من یک فرد عالی هستم و این مورد یک خطای انسانی است که ممکن است هر فردی مرتکب آن شود ، من این مورد را به خاطر می سپارم و سعی می کنم آن را تکرار نکنم.

ب)تمرین عشق ورزیدن به خود!

۱-ویژگی های مثبت خود را لیست کرده و روزانه در مورد آن ها فکر کنید!

لیست ویژگی های مثبت

انجام این تمرین برای کسی که معمولا” درباره خود به صورت منفی فکر می کند ، دشوار است. اما باید سعی کنید که هفته ای حداقل یک ویژگی مثبت خود را به لیست اضافه کرده و به صورت روزانه لیست خود را بخوانید. سعی کنید ویژگی هایی که از خود می نویسید به صورت کلی نباشد ، به طور مثال به جای نوشتن این که “من سخاوتمند هستم” بنویسید “من زمانی که دوستانم را در حال تلاش برای اهدافشان می بینم یک هدیه کوچک به ان ها می دهم تا نشان دهم برایم مهم هستند ، این باعث سخاوت من می شود”.

۲-به خودتان زمان بدهید!

زمانی را در طی روز برای تفکر درباره خود و زندگیتان اختصاص دهید ، در این زمان به خودتان عشق بورزید و جملات مثبتی به خودتان بگویید. این کار باعث می شود تا احساس خوبی نسبت به خود و اطرافیانتان داشته و خود را دوست داشته باشیم.

۳-به خودتان جایزه دهید!

جایزه دادن به خود

سعی کنید بعد از موفقیت چشم گیری که کسب کرده اید یک جایزه به خودتان بدهید ، این جایزه می تواند: یک شام بی نظیر در بهترین رستوران شهر ، یک کتاب ، یک بازی ویدئویی جدید ، یک سفر ماهیگیری انفرادی و… باشد.

۴-در برابر سخنان منفی دیگران ، عکس العمل مناسب نشان دهید!

گاهی اوقات ممکن است نظرات منفی برخی از اشخاص ، مانند: پدر ، مادر ، دوست ، رئیس و… بر روی شما تاثیر منفی گذاشته و شما را به سمت افکار منفی سوق دهد. در این مواقع بهتر است ، با استفاده از: مدیتیشن ، تنفس عمیق ، یادآوری ویژگی های مثبت خود و… ، دوباره خودتان را به حال عادی و مثبت نگری بازگردانید.

۵-جملات مثبتی را به صورت روزانه تکرار کنید!

تکرار جملات مثبت

چند جمله مثبت و انرژی بخش برای خود پیدا کنید و آن ها را در طول روز با خود تکرار کنید. به طور مثال این جملات می تواند: “من یک فرد شایسته هستم” ، “من به خود احترام می گذارم و به خودم اعتماد دارم” و… باشد.

۶-کارهایی انجام دهید که حس خوبی در شما ایجاد می کند!

انجام کارهای مثبت

فعالیت هایی را پیدا کنید که با انجام آن حس خوب و لذت بخشی را تجربه می کنید. این نوع فعالیت ها می تواند: ورزش کردن ، مراقبه ، سینما رفتن ، مسافرت رفتن و… باشد. توجه داشته باشید که بهتر است برخی از مواقع این فعالیت ها را به صورت انفرادی انجام دهید.

ج)تمرین مراقبه!

۱-مراقبه LKM را درک کنید!

مراقبه مهربانی

این نوع مراقبه ، که به اصطلاح مراقبه مهربانی نیز نامیده می شود ، نوعی مراقبه است که احساس مهربانی شما را نسبت به خود و دیگران افزایش می دهد. این تمرین کمک می کند تا بدون قضاوت درباره دیگران و یا خود ، بتوانیم عشق ورزیده و خود را دوست داشته باشیم.

۲-نفس عمیق بکشید!

تنفس عمیق

روی یک صندلی نشسته و بدن خود را شل کنید. در این هنگام اجازه دهید تا سینه شما پر از هوا شده و سپس به آرامی عمل باز دم را انجام دهید.

۳-جملات مثبت بگویید!

همزمان با تنفس عمیقی که می کشید ، جملات مثبت زیر را برای خود تکرار کنید:

-من به آرزوهایم می رسم و در خوشبختی و آرامش زندگی می کنم.

-من دیگران را با تمام وجود دوست دارم.

-من آرزو می کنم که خود و خانواده ام از آسیب حفظ شویم.

-من برای خود ، خانواده و دوستانم آرزوی سلامتی می کنم.

-من می توانم خودم و دیگران را ببخشم.

۴-به شخصی که به او احساس منفی یا مثبت دارید فکر کنید!

سعی کنید به افرادی که حس خوب و یا حتی بدی نسبت به آن ها دارید فکر کرده و جملات مثبت را تکرار کنید. حتی می توانید به کسانی که حس خاصی به آن ها ندارید نیز فکر کنید و جملات مثبت را تکرار نمایید.

۵-پر از احساس مثبت شوید!

تکرار جملات مثبت

این جملات را حتی زمانی که به فرد خاصی فکر نمی کنید نیز تکرار کنید. این را کار را تاجایی انجام دهید که تمام وجودتان از احساس مثبت پر بشود. در این حالت سعی کنید احساسات مثبت خود را به تمام کره زمین ساطع کنید.

۶-جمله آخر را ۵ مرتبه تکرار کنید!

پس از انجام مرحله قبل این جمله را ۵ مرتبه تکرار کنید: ” امیدوارم که تمامی انسان های دنیا ، احساس شادی ، خوشبختی و سلامتی کنند.” در هنگام تکرار این جمله باید احساس کنید که جملات در بدن شما طنین انداز شده و در تمام دنیا گسترش پیدا می کند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: چگونه به دور از استرس ، آرامش داشته باشید؟

 

در این مقاله سعی کردیم ترفند هایی را به آموزش دهیم که با استفاده از آن ها می توانیم به خوبی خود را دوست داشته باشیم . در صورتی که در ارتباط با این موضوع سوالی دارید و یا می خواهید نکته ای را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید ، در قسمت زیر کامنت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دیدگاه‌های نوشته

*
*