چگونه حافظه خودمان را تقویت کنیم؟

فرض کنید در حال گپ زدن با دوستتان هستید و می خواهید نام آخرین کتابی که به تازگی خوانده اید و یا فیلمی که به تازگی مشاهده کرده اید را او به پیشنهاد دهید که ناگهان ، عنوان را به خاطر نمی آورید. این فراموش کاری و به خاطر نیاوردن نکات مهم ، در صورتی که به آن اهمیت ندهید می تواند رفته ، رفته افزایش یابد. بنابراین توصیه می کنیم ، این مقاله را تا انتها بخوانید ، چرا که روش هایی را در آن به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها ، می توانید حافظه کوتاه و همین طور بلند مدت خودتان را تقویت نمایید.

۱-اطلاعات را با صدای بلند تکرار کنید!

بلند تکرار کنید

آن شماره تلفن ، آدرس ویا تاریخ را بارها با صدای بلند تکرار کنید تا به خوبی در خاطر شما بماند. این کار ، راه حل بسیار ساده ای است که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به راحتی در آینده نزدیک ، اطلاعاتی که لازم دارید را به خاطر بیاورید. توجه داشته باشید ، زمانی که اطلاعاتی را با صدای بلند تکرار می کنید در واقع یک الگوی صوتی ایجاد می شود که به یادآوردن آن اطلاعات را برای شما آسان تر می نماید.

۲-تصویر سازی کنید!

تصویر سازی کنید

تصویر سازی نیز روشی موثر برای به خاطر سپردن اطلاعات و تقویت حافظه است. به طور مثال فرض کنید خودروی خود را در خیابان میلاد پارک کرده و می خواهید تا محل پارک خودرو را فراموش نکنید. در این زمان می توانید قبل از پیاده شدن از ماشین ، خود را در مقابل برج میلاد و در حال رفتن به پارکنیک آن در نظر بگیرید. با این کار به راحتی در هنگام برگشتن می توانید نام خیابان و یا کوچه ای که در آنجا ، خودروی خود را پارک کرده اید به خاطر بیاورید.

۳-روی یک چیز تمرکز کنید!

تمرکز کنید

اگر می خواهید هر بار با وضوح کامل اطلاعات را به خاطر بیاورید باید در لحظه بر روی یک کار تمرکز کنید. به صورت مثال نباید در هنگام مطالعه کردن کتاب ، تلویزیون نگاه کرده و یا در هنگام رانندگی با گوشی همراه خود صحبت کنید. تحقیقات نشان داده اند که کسانی که به صورت مداوم درگیر بوده و چندین کار را با هم انجام می دهند ، بیشتر از بقیه در معرض حواس پرتی قرار دارند.

۴-نوت برداری کنید!

تقویت حافظه

اگر می خواهید بهتر یک نکته و یا قرار ملاقاتی را در آینده به یاد بیاورید ، آن را یادداشت کنید. تحقیقات نشان نشان داده است ، اطلاعاتی که نوشته می شوند ، نسبت یه سایر اطلاعات که مکتوب نمی شوند ، کمتر در خاطر باقی می مانند. بنابراین اگر می خواهید به خوبی ، قرار مراجعه با پزشک در هفته آینده را به خاطر بیاورید، می توانید آن را داخل دفترچه یادداشت خود بنویسید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاثیر نوشتن با قلم و کاغذ ، در مقایسه با تایپ کردن در گوشی همراه و یا کامپیوتر ، در به خاطر آوردن نکات و اطلاعات به مراتب بیشتر است.

۵-کمی پیاده روی کنید!

تقویت ذهن

اگر چیزی در نوک زبان شما است و می خواهید آن را به خاطر بیاورید ، می توانید از قدم زدن کمک بگیرید. چند دقیقه قدم زدن می تواند هم شما را آرام کرده و هم در به یاد آوردن نکته ای که به دنبال آن هستید به شما کمک کند.

بر اساس برخی از تحقیقات و شواهد ، راه رفتن به صورت عقب عقبی نیز می تواند در به خاطر آوردن اطلاعاتی که به دنبال آن ها هستید ، به شما کمک کند. به صورت کلی برای کمک به تقویت حافظه ، بهتر است چند روزی در هفته ، بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت پیاده روی کنید.

۶-روال کاری خود را تغییر دهید!

تقویت قدرت ذهن

برخی از کارها هستند که به صورت روزانه و به یک شکل انجام می شوند ، به همین دلیل به خاطر آوردن جزئیات در این شرایط بسیار سخت می شود. پیشنهاد می شود تا برای به یادآوردن بهنر جزئیات ، هر چند وقت یکبار عادت های خود را تغییر داده و کارهایی که انجام می دهید را با شکل جدید تر امتحان کنید.

به طور مثال اگر هر روز در اتاق خود و در پشت میز به تایپ کردن می پردازید ، می توانید برای عوض کردن این عادت ، برای چند روز تایپ کردن را در اتاق نشیمن انجام دهید. با این کار به خاطر آوردن جزئیات می تواند بسیار آسان تر باشد.

۷-چای یا قهوه بنوشید!

تقویت حافظه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ، کافئین موجود در قهوه و چای می تواند به شما در به خاطر آوردن اطلاعات کمک کند. بنابراین زمان هایی که یک مطلب در نوک زبان شما است و می خواهید سریع آن را به خاطر بیاورید ، کمک گرفتن از قهوه و یا چای می تواند روش مناسبی باشد.

۸-مصرف قند را محدود کنید!

مصرف کم شکر

توجه داشته باشید که خوردن قند و شیرینی جات برای حافظه طولانی مدت شما بسیار مضر است. بنابراین سعی کنید خوردن قند و شیرینی جات را محدود کرده و با این کار علاوه بر شادابی و سلامتی ، به تقویت قدرت حافظه خود کمک کنید. توجه داشته باشید که چربی زیاد نیز می تواند بر روی حافظه تاثیر منفی بگذارد ، بنابراین رژیم غذایی خود را از بابت مصرف به اندازه چربی کنترل کنید.

۹-پازل و بازی های استراتژیک ، انجام دهید!

تقویت مغز

تحقیقات نشان داده اند که بازی هایی مانند: شطرنج ، پازل و سایر بازی ها که نیاز به تفکر دارند ، برای تقویت حافظه مناسب هستند. بنابراین برای کمک به افزایش قدرت ذهن خود ، انجام دادن بازی های فکری را در روتین روزانه و یا هفتگی خود قرار دهید.

۱۰-از مدیتیشن بهره ببرید!

مدیتیشن

اگر می خواهید به مرور زمان حافظه خود را تقویت کنید ، استفاده از مدیتیشن می تواند برای شما بسیار موثر باشد. برای این کار ، کافی است روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک مکان آرام پیدا کرده و با انجام مراقبه ، ارتباط آنچه در ذهن شما می گذرد و اتفاقاتی که در بدن می افتد را بهتر کنید. با انجام این کار پس از گذشت ۱ ماه می توانید تاثیر مدیتیشن بر روی حافظه خود را به وضوح حس کنید.

۱۱-ورزش کنید!

ورزش کنید

با قرار دادن ورزش در روتین روزانه خود می توانید با افزایش پمپاژ خون به قسمت های مختلف بدن ، از جمله مغز به بهبود عملکرد حافظه خود کمک کنید. ورزش روزانه ی شما می تواند: دوچرخه سواری ، انجام تمرینات بدن سازی ، پیاده روی ، بسکتبال و… باشد. توجه داشته باشید که ورزش به تناسب اندام ، سلامتی و افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک می کند.

۱۲-خوب بخوابید!

به اندازه بخوابید

از آنجایی که خواب در تثبیت و پردازش اطلاعاتی که در روز با آن ها مواجه شده اید موثر است ، داشتن خواب کافی در روز می تواند به شما در به خاطر آوردن شفاف اطلاعات کمک کند. بنابراین سعی کنید در هر ۲۴ ساعت ، ۸ ساعت بخوابید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: ۱۱ ترفندی که افراد موفق برای حفظ آرامش در موقعیت های پر استرس انجام می دهند

 

در این مقاله سعی کردیم راه کارهایی را به شما ارائه دهیم که با استفاده از آن ها بتوانید به تقویت حافظه خود کمک کرده و بهتر اطلاعات و نکاتی که به آن ها نیاز دارید را به خاطر بیاورید. اگر سوالی در ارتباط با این موضوع دارید ویا می خواهید تجربه ای از خود را بیان کنید ، حتما” در قسمت زیر برای ما کامنت بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*