چگونه به دور از استرس ، آرامش داشته باشید؟

داشتن استرس و اضطراب همواره یکی از بدترین حس هایی است که سراغ آدم می آید. اگر شما دچار اضطراب و استرس شده اید باید به این نکته توجه کنید ، که شما تنها نیستید و همه ی انسان ها حداقل برای چند دفعه این حس را تجربه می کنند. اگر در حال حاضر حاضر اضطراب و استرس دارید می خواهید راهکاری برای کاهش و از بین بردن آن پیدا کنید ، باید به شما بگوییم که خوشبختانه روش های موثری برای این کار وجود دارد ، از تمرینات تنفسی گرفته تا عوض کردن طرز تفکر. در ادامه مقاله ی ” چگونه به دور از استرس ، آرامش داشته باشید ؟ ” به صورت کامل ، تکنیک هایی را به شما ارائه می دهیم که با استفاده از آنها می توانید سطح استرس و اضطراب را در خودتان کاهش داده و آنها را از بین ببرید.

۱-برای افزایش سطح آرامش نفس عمیق بکشید!

نفس عمیق

زمانی که احساس اضطراب و استرس زیادی دارید ، یک مکان آرام پیدا کرده و در آن شروع به کشیدن تنفس عمیق کنید. برای تنفس عمیق ، ابتدا به آرامی طی ۴ ثانیه توسط بینی ، نفس بکشید ، سپس نفس خود را به مدت ۷ ثانیه نگه داشته و به آرامی عمل باز دم را انجام دهید. این تنفس را برای ۴-۵ بار تکرار کنید. در پایان انجام این کار می بینید که چقدر می توانید به دور از استرس ، احساس آرامش داشته باشید.

۲-از تمرین تن صدا قبل از ملاقات با افراد استفاده کنید!

تمرین تن صدا

برای انجام این تمرین ، به صورت کاملا” صاف (طبق عکس) بر روی صندلی بنشینید. در این تمرین فقط باید از طریق بینی خودتان نفس بکشید. ابتدا نفس کشیده و بازدم را همراه با تولید صدای لرزشی “ممم” در قسمت پشتی گلوی خود انجام دهید. این کار را ، چندین بار انجام دهید تا احساس لرزش در قسمت سینه و صورت خود داشته باشید.

این کار عضلات گوش شما را تمرین می دهد تا بتوانید فرکانس های بالاتری از گفتار شخصی مقابل را تشخیص داده و منظور او را بهتر متوجه شوید.

۳-برای عوض کردن حال و هوای خودتان چیز خنده داری را تماشا ویا تصور کنید!

تصور صحنه های خنده دار

وقتی احساس استرس و اضطراب می کنید ، خنده می تواند بهترین دارو باشد. چرا که بلافاصله حس استرس را در شما از بین خواهد برد. در صورتی که وقت دارید یک کلیپ خنده دار را در آپارات و یا یوتیوب تماشا کنید. همین طور می توانید چشمان خودتان را بسته و یک صحنه خنده دار را تصور کنید. با انجام این کار نیز می توانید احساس آرامش داشته باشید.

۴-درباره خودتان مثبت فکر کنید!

مثبت اندیشی

این کاملا” طبیعی است که هر از گاهی افکار منفی به سراغ شما بیاید. اما برای مثبت نگر شدن کافی است در روز اندکی زمان بگذارید و درباره وقابع مثبت همان روز فکر کرده و آن ها را بر روی کاغذ بنویسید. روش دیگری که می توانید با استفاده از آن مثبت نگر شوید ، به خاطر سپردن هر چیز مثبتی است که در زندگی شما وجود دارد. به طور مثال می توانید دستاورد های علمی ، استعداد ها و یا هر چیز دیگری که با فکر کردن به آنها احساس افتخار می کنید را به خاطر سپرده و برای خودتان تکرار کنید.

۵-مدتی از تکنولوژی دور شوید!

دوری از تکنولوژی

بررسی مداوم رسانه های اجتماعی و چک کردن پیام و ایمیل ها ، به خودی خود می تواند استرس زا باشد. بنابراین بین هر ۲۰ دقیقه استفاده از گوشی همراه و یا کامپیوتر به مدت ۱تا۵ دقیقه استراحت کنید. این استراحت کردن می تواند: دراز کشیدن ، پیاده روی کردن ، نگاه کردن از پنجره ، معاشرت کردن با یک دوست و… باشد.

زمانی که با دوستان خود در حال صحبت و معاشرت کردن هستید ، برای مدت زمانی گوشی خودتان را خاموش کنید تا بتوانید بدون حواس پرتی و مزاحمت از زمان لذت ببرید و آرامش داشته باشید.

۶-آخر روز با روغن اسطوخودوس حمام کنید!

وان خودتان را با آب گرم پر کرده و بین ۱۰ تا ۳۰ قطره روغن اسطوخودوس ، داخل آن بریزید. این روغن عطر بسیار خوشی دارد که می تواند به آرامش شما کمک کند. زمانی که داخل وان و در حال استحمام هستید ، نفس هایی عمیق بکشید تا بوی عطر روغن را به خوبی حس کرده و حس خوب و آرامش از آن بگیرید. در صورتی که به این روغن دسترسی ندارید می توانید از عصاره های :نعنا ، اکالیپتوس و یا روغن بابونه استفاده کنید.

همین طور استفاده از شمع و موزیک ملایم می تواند کمک کند تا آرامش بیشتری داشته باشید.

۷-به موسیقی مورد علاقه خودتان گوش کنید!

موسیقی مورد علاقه

موسیقی هایی را برای گوش دادن انتخاب کنید که به شما انرژی و حس خوب می دهند. لیستی از موزیک های این چنینی را انتخاب کنید و  آنها را در زمان های استراحت خود و یا زمان هایی که استرس دارید گوش دهید. زمانی که در حال رانندگی هستید ، ورزش می کنید و یا کارهای خانه را انجام می دهید ، می توان زمان های مناسبی برای گوش کردن به موزیک های باشد.

۸-از ماساژ استفاده کنید!

ماساژ درمانی

سعی کنید هر چند وقت یکبار برای افزایش سطح آرامش ، اعضای بدن خودتان را ماساژ دهید. برای این کار ابتدا با استفاده از هر دو دست خود ، نواحی پشت گردن و شانه های خودتان را ماساژ دهید. بعد از این کار با استفاده از انگشتان شصت خود شروع به ماساژ دادن فک و پیشانی کنید. می توانید پس از انجام این مراحل ، اعضای دیگر بدن را نیز به ترتیب ماساژ دهید. این کار در افزایش سطح آرامش بسیار موثر خواهد بود.

۹-هر شب بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابید!

خواب کافی

استرس و اضطراب می تواند سیکل خواب شما را بر هم زده و حتی برای روز بعدی نیز حس شما را خراب تر کند. بنابراین حتما” هر روز در زمان معقولی (بین ۹ تا ۱۲ شب) به رخت خواب بروید و برای این که استرس بیدار شدن و یا خواب ماندن را نداشته باشید ، از یک ساعت زنگ دار و یا آلارم گوشی خودتان استفاد کنید.

اگر در خوابیدن مشکل دارید ، می توانید از چای بابونه استفاده کنید. این گیاه یک آرامش بخش طبیعی است که می تواند در این مواقع بسیار موثر باشد. سعی کنید هر روز حداقل یک ساعت قبل از خواب از نگاه کردن به تلویزیون ، گوشی ویا کامپیوتر دوری کنید و به جای آن از مدیتیشن ویا مطالعه کردن کتاب استفاده نمایید تا بتوانید برای خواب به دور از استرس ، آرامش داشته باشید.

۱۰-هر هفته ۴ تا ۵ روز ورزش کنید!

ورزش کنید

سعی کنید در هر هفته حداقل ۴ تا ۵ روز را ورزش کنید. این ورزش کردن می تواند یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای ، دویدن صبحگاهی وبا هر چیز دیگری باشد. ورزش کردن علاوه بر این که در حفظ انرژی شما در طول روز موثر است ، می تواند در کاهش میزان استرس نیز بسیار موثر باشد.

۱۱-رژیم سالم و متعادل داشته باشید!

در طول روز ، سبزیجات ، میوه ها و پروتئین های بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بدین وسیله به بدن خودتان کمک کنید تا نسبت به قبل ، عملکرد بهتری داشته باشد. غذاهایی مانند: لوبیا ، آجیل ، ماکارونی های طبیعی و سبوس دار ، هویچ ، سیب ، سیب زمینی ، تخم مرغ و… می توانند انتخاب های مناسبی باشند. همین طور در طول روز سعی کنید ، بین ۳ تا ۵ وعده غذایی سبک داشته و از پرخوری پرهیز کنید. داشتن رژیم غذایی متعادل به شما کمک می کند تا به دور از استرس ، آرامش داشته باشید و از زندگی لذت ببرید.

سعی کنید میزان مصرف غذاهای سرخ شده ، فراوری شده و فست فود ها را در رژیم غذایی خودتان محدود کرده و از خوردن غذا در هنگام استرس پرهیز نمایید.

۱۲-هر روز ۸ لیوان آب بنوشید!

آب بنوشید

سعی کنید نوشیدن آب مورد نیاز بدن را در طول روز پخش کرده و حتما” در روز ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب بهترین انتخاب است ، اما می توان از جایگذین هایی مانند: چای ، آب میوه و یا سبزیجات نیز استفاده نمود.

۱۳-مصرف کافئین را محدود کنید!

مصرف کافئین را محدود کنید

سعی کنید میزان استفاده از قهوه ، نوشابه ویا هر ماده غذایی حاوی کافئین را محدود کنید. چرا که این نوع مواد ، ضربان قلب شما را افزایش داده و می توانند سطح استرس را در شما افزایش دهند. همین طور گاهی اوقات ممکن است افرادی ، نوشیدنی های الکلی را برای کاهش استرس ، پیشنهاد کنند ، این درحالی است که استفاده از این نوع نوشیدنی ها می تواند در طولانی مدت سطح استرس شما را افزایش دهد.

۱۴-یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید!

تمرینات یوگا و یا مدیتیشن ، از جمله کارهایی است که می تواند سطح استرس شما را به سرعت کاهش داده و موجب آرامش شما بشود. برای یادگیری این نوع تمرینات می توانید از کلیپ های آموزش و یا کلاس های حضوری استفاده کنید. جالب است بدانید که این تمرینات بیشتر بر روی ذهن و نحوه صحیح تنفس تمرکز دارند. در لینک زیر می توانید ۱۰ ترفندی که افراد موفق از آنها برای حفظ آرامش خودشان استفاده می کنند را مطالعه کنید.

۱۰ ترفندی که افراد موفق برای حفظ آرامش در موقعیت های پر استرس انجام می دهند

در مقاله ی ” چگونه به دور از استرس ، آرامش داشته باشید ؟ ” ، سعی کردیم تکنیک های خاص و فوق العاده ای برای کاهش سطح استرس و اضطراب و بالا بردن میزان آرامش در شما پیشنهاد بدهیم. در صورتی که هر سوالی راجع به نحوه کاهش استرس دارید ، حتما” زیر این مقاله برای ما کامنت کنید تا پاسخ آن را تقدیم شما کنیم. همین طور کامنت کردن تجربیات و نظرات شما نیز می تواند در راهنمای سایر همراهان بسیار موثر باشد.

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]

دیدگاه‌ها (0)

*
*