جمعه سیاه چگونه شروع شد؟

جمعه سیاه چگونه شروع شد؟ ، چگونه این قدر محبوب شد؟ و چه تعداد فروشنده در جهان در این روز تخفیف دارند؟

بلک فرایدی - black friday بلک فرایدی – black friday

برای میلیون ها افراد در سرتاسر دنیا جمعه سیاه یکی از روزهای مهم و ویژه ای است که در آن روز خرید های مهم کریسمس خود را انجام می دهد. جمعه ی سیاه اولین جمعه بعد از روز شکرگزاری است و از جمله روز های مهم خرید، در آمریکا و سراسر دنیا به حساب می آید. این روز همواره یکی از روز های بین ۲۳ تا ۲۹ نوامبر است. نکته جالب این جاست : با وجود این که این روز از روز های تعطیل امریکا به حساب نمی آید ، اما در این روز تقریبا” همه کارکنان ، کار خود را تعطیل می کنند ، البته به جز فروشگاه ها و فروشندگانی که مشغول فروش در جمعه سیاه هستند!

 

چرا ” جمعه سیاه” ؟

 

بلک فرایدی - black friday بلک فرایدی – black friday

برخی بر این باور هستند که این اصطلاح در ابتدا از فیلادلفیای امریکا شروع شده و این اصطلاح را پلیس فیلادلفیا به خاطر ترافیک شدید خیابان ها و ازدحام جمعیت در مراکز خرید ، به کار برده است. برخی نیز بر این باور هستند که این اصطلاح به خاطر بحران مالی ۱۸۶۹ نام گذاری شده است ، در این بحران ، سقوط شدید ارزش سهام ، باعث فروپاشی تقریبی معاملات بازار شده بود.

اما علت اصلی نام گذاری این روز با عنوان ” جمعه سیاه” ، به این خاطر است: در دهه ۱۹۶۰ ، زمانی که خرید های سال نوی میلادی به پایان میرسیدند ، دفاتر حسابداری از نظر سود و زیان توسط فروشگاه ها و فروشندگان بررسی می شدند و چون در آن دفاتر ، زیان ها با رنگ قرمز و سود ها با رنگ سیاه مشخص می گردیدند ، این روز “جمعه سیاه” ، به علت حجم بالای فروش و سود نامیده شد.

 

حتما بخوانید: چگونه برای خود دوربین مخفی بسازیم؟

 

چرا جمعه سیاه اینقدر محبوب شد؟

 

بلک فرایدی - black friday بلک فرایدی – black friday

با نام گذاری اولین جمعه بعد از روز شکرگزاری با نام جمعه سیاه و آغاز ارائه تخفیف و فروش فوق العاده ، خرده فروشان متوجه شدند که می توانند با ارائه تخفیف های ویژه ، فروش بیشتری داشته باشند ، مشتری های زیادی را جلب کنند و مقدار فروششان را در این روز حتی از فروش های لحظه آخری کریسمس هم بیشتر کنند.

به همین دلیل اکثر فروشندگان ، محصولات خود را از صبح جمعه سیاه با تخفیف فوق العاده ارائه می دهند ، این درحالی است که برخی از فروشندگان ، حتی از روزها و هفته ها قبل ، از طریق ارسال ایمیل و ایمیل مارکتینگ مشتریان خود را از تخفیف ویژه جمعه سیاه مطلع می نمایند.

در روز جمعه سیاه معمولا” لوازم الکترونیکی و اسباب بازی های محبوب بیشتر از همه تخفیف خورده و به فروش می رسند ، چرا که تقاضای خرید برای این دسته از کالا ها در روز های نزدیک به کریسمس بیشتر از همه می باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تقریبا” همه گروه های کالایی در این روز با قیمتی کمتر از روز های عادی ارائه می گردند.

جمعه سیاه یک روز طولانی است ، در این روز اکثر فروشندگان ، فروشگاه های خود را از ساعت ۵ صبح ، بر روی مشتریان منتظر در پشت درب های فروشگاه باز می کنند و فروش خود را از ساعات آغازی روز شروع می نمایند. با توجه به وجود فضای رقابتی و علاقه فروشندگان به جذب هرچه بیشتر مشتریان ، کالاها در این روز تقریبا با سود صفر نسبت به روز های عادی ارئه می گردند.

برای تبلیغات ، فروشندگان در این روز معمولا” از دو روش استفاده می نمایند:

  • برخی از آنها ، با ارائه QR کد های تبلیغاتی ، روزها قبل از جمعه سیاه ، به مشتریان خود وقت کافی برای بررسی محصولات می دهند و مشتریان در روز حمعه سیاه با آمادگی قبلی برای خرید به فروشگاه ها ، مراجعه می نمایند.
  • دسته دوم ، فروشندگانی هستند که مشتریان خود را تا لحظه اخر منتظر نگاه می دارند و با ارائه پیشنهادات شگفت انگیز ، مشتریان خود را وادار به خرید می کنند.

در روز جمعه سیاه ، مشتریان معمولا ترجیح می دهند که خریدی آنلاین بدون منتظر ماندن در صف و نبر برای آخرین مورد موجود محصول را تجربه نمایند. البته برخی از فروشندگان برای برخی کالاهای خاص از جمله: تلویزیون های بزرگ ، لپ تاپ ها و… تنها فروش ویژه برای چند ساعت ، در فروشگاه فیزیکی خود را ارائه می دهند.

البته لازم به ذکر است که برخی از فروشگاه ها ، فروش ویژه قبل از جمعه سیاه و فروش ویژه روز شکرگزاری را ارائه می دهند ، با این فروش ها دیگر لازم نیست برای خرید تا جمعه سیاه صبر نمایید.

 

ویژه شما:  چگونه در جنگل زنده بمانیم؟

 

آمار فروش در جمعه سیاه

برای این که بدانید این روز در چه حد بزرگ است و چه مقدار فروش در جمعه سیاه صورت می گیرد ، شما را دعوت به مطالعه آمار زیر می نماییم:

-فروش تعطیلات ۲۰۱۷( نوامبر و دسامبر) به ۶۹۱٫۹ میلیارد دلار رسید.

-فروش آنلاین جمعه سیاه ۲۰۱۷ به ۷٫۹ میلیارد دلار رسید(۵٫۰۳ میلیارد دلار مربوط به فروش روز شکرگزاری و ۲٫۸۷ میلیارد مربوط به فروش روز جمعه سیاه).

-۱۳ میلیون ارسال سفارش در روز جمعه سیاه و ۱۲٫۵ میلیون ارسال در روز شکرگزاری  به ثبت رسید.

-۱۷۴ میلیون آمریکایی  در روز جمعه سیاه ۲۰۱۷ خرید داشته اند.

-میانگین خرید به ازای هر نفر تقریبا ۳۳۵٫۴۷ دلار در جمعه سیاه ۲۰۱۷ بوده است.

-میانگین خرید به ازای هر نفر تقریبا ۲۸۹٫۱۹ دلار در جمعه سیاه ۲۰۱۶ بوده است.

 

محصولات پرطرفدار جمعه سیاه

 

بلک فرایدی - black friday بلک فرایدی – black friday

-فروشندگاه برتر جمعه سیاه ۲۰۱۷ ، درصد فروش کالا های این روز را به ترتیب به این صورت بیان نمودند:

لپ تاپ/تبلت/PC/تلویزیون (۲۷%)

لباس(۲۴%)

گجت های خانه ی هوشمند(۱۵%)

اسباب بازی ها(۱۵%)

کارت هدیه(۱۱%)

بلیط سفر(۸%)

 

حتما بخوانید:  ۱۲روش تا از احساس و فیزیک خود حفاظت کنید!

 

فروشندگان برتر جمعه سیاه سال ۲۰۱۷

-فروشگاه آمازون ۴۵٫۱% از معاملات آنلاین روز شکرگزاری و ۵۴٫۹% از معاملات آنلاین روز جمعه سیاه را به خود اختصاص داد.

-فروشگاه وال مارت ۱۳٫۹% از معاملات آنلاین روز شکرگزاری و ۸٫۸%  از معاملات آنلاین روز جمعه سیاه را به خود اختصاص داد.

 

پیشنهاد مینی بیاب به شما:  ۷ اشتباه در انتخاب رمز گذاری که شما را هدف خوبی برای هک شدن می کند

 

حرف آخر

 

بلک فرایدی - black friday بلک فرایدی – black friday

فروشگاه مینی بیاب ، از جمله فروشگاه هایی است که در روز جمعه سیاه برای مشتریان خود تخفیف های فوق العاده ویژه ای را در نظر می گیرد. تخفیف های فروشگاه آنلاین مینی بیاب در روز جمعه سیاه از ۱۰% تا ۹۰% برای مشتریان محترم ارائه می گردند و در این روز می توانید تمامی کالاهای موجود در فروشگاه مینی بیاب را با تخفیف های فوق العاده ویژه دریافت نمایید. برای اطلاع از زمان تخفیف های فروشگاه مینی بیاب ، از جمله تخفیف های ویژه روز جمعه سیاه می توانید در خبرنامه پیامکی و ایمیلی مینی بیاب عضو شوید.

کیفیت نوشته
کامل بودن نوشته
میانگین

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاه‌ها (۰)

*
*